Световният пазар на дизел показва признаци на хаос, като подкопава глобалната икономика с нов пристъп на инфлационен натиск.
Дизелът е основно гориво за камиони, влакове и кораби, които са важни за индустрията. Сега обаче цената му е с огромна премия в Европа, пише Bloomberg.
Засегнат от стачките на работниците срещу заплащането във френските петролни рафинерии, които продължиха повече от три седмици, континентът ще се изправи пред сериозно предизвикателство с приближаването на пълната забрана на вноса от ключовия му доставчик Русия.
САЩ пък разполагат с най-ниските сезонни запаси, откакто се водят данни – от 1982 г., на прага на зимата.
Хаос с доставките на дизел е последното нещо, от което Европа се нуждае, наред с изключително високите цени на енергията. Може обаче да стане и по-лошо. Длъжностни лица в администрацията на Байдън притиснаха производителите на гориво да ограничат износа в чужбина и ги наказаха за ниските запаси от дизелово гориво.
„Пазарът е изключително затегнат“, коментира Гари Рос, петролен консултант и мениджър на хедж фондове в Black Gold Investors LLC. „Не знам откъде идва снабдяването. Дизелът е индустриалният продукт и ситуацията няма да помогне на вече отслабената икономическа среда“, допълва той.
В един момент тази седмица търговците плащаха премии от цели 160 долара на тон, за да получат физическо товарене на шлеп с дизелово гориво в Европа. Това е знак за ограничени запаси. За сравнение, само месец по-рано цената беше 24 долара на тон.
В Ню Йорк физическият пазар е толкова стегнат, че и там премиите скочиха.
Дизелът е двигателят на световната икономика. Използва се за транспортиране, отопление и промишлени процеси, което означава, че повишаването на цените може да повиши всичко - от цената за отопление на къща до цената на готовите продукти.
„Нарастващите разходи за дизелово гориво засягат всички, тъй като цените на дизеловото гориво влияят върху директното производство, транспорта и разходите за отопление. С покачването на цените на дизела се увеличават и разходите за стоки, които като цяло се прехвърлят върху потребителите“, казва и Марк Уилямс, директор петролни изследвания в WoodMackenzie Ltd.
Състоянието на пазара може да бие тревога в Берлин, Париж, а дори и в Москва. Миналия месец Европа получи две пети от своя внос на дизел от Русия. От своя страна Русия продължава да изпраща около 80% от доставките си на гориво за Европа.
С недостига на специализирани танкери, които са устойчиви на лед и които могат да изнасят от руските пристанища на Балтийско море през зимата, се повдига въпроса доколко ще устои веригата на доставки на петролната индустрия от алтернативни пазари.
Пазарът на петрол и горива е в хаос, откакто Русия нахлу в Украйна на 24 февруари. Стачните действия, които започнаха в края на септември, влошават кризата и френското правителство реши принудително да върне някои работници на работа, за да разпределят горивото. Почти една трета от бензиностанциите в страната бяха изправени пред недостиг в един момент тази седмица.
В петък имаше признаци на облекчение, тъй като част от стачните действия отшумяха. Работниците във френските заводи на Exxon Mobil Corp. спряха действията си, но рафинерията на TotalEnergies SE в Нормандия все още е блокирала. Възобновяването на работата на някои рафинерии обаче няма да се види веднага от потребителите.
„Дизелът вече е много ограничен“, каза Хелге Андре Мартинсен, старши петролен анализатор в DNB Bank ASA. „Лесно можем да се окажем притиснати през зимата“, допълва Мартинсен.