Рекордната заетост в Русия сигнализира изненадващо плавна раздяла със Запада. Бързата замяна на McDonald's и Starbucks показва, че бизнесът си върви както обикновено. Въпреки това натискът в икономическата машина на страната все пак се трупа, пише Ройтерс.
Шест месеца след началото на конфликта в Украйна стратегиите и трудностите на най-големия производител на автомобили в Русия дават представа за противоположните съдби в страна, която се стреми да устои на това, което Владимир Путин нарича икономически "блицкриг" от Запада.
„Автоваз“ рестартира производство на марката си „Лада“ това лято, след като то бе спряно през март заради санкциите от Запада, недостига на доставки и загубата на френския му партньор Renault. Официално компанията не е освободила нито един от своите общо 42 хил. служители.
Въпреки това компанията усеща напрежението и свива дейността си.
Повечето от 3200 служители в завода в индустриалния град Ижевск – където производството на автомобили не е възстановено – са в отпуск от март, а компанията плаща две трети от заплатите им, макар че част от екипа е получил временна заетост из фабриката на по-малко часове.
Този месец производителят предложи еднократни плащания на всички работници в Ижевск, за да напуснат, опитвайки се да се фокусира повече върху основния си завод в Толиати.
„Това е избор между лошо и ужасно“, казва Александър Княжев, имайки предвид дилемата за това дали да вземе 200 хил. рубли (3400 долара) обезщетение, или да остане на работата си в цеха за щамповани части на каросерията в Ижевск.
Миналата седмица той е избрал да напусне завода, който му е плащал по 45 хил. рубли месечно. „Вече не се нуждаят от толкова много техници“.
На въпрос колко работници са избрали да приемат обезщетението, „Автоваз“ казва за Ройтерс, че ще представи крайната цифра този месец, добавяйки, че онези служители на по-малко часове ще се върнат на 5-дневна работна седмица в завода от 29 август.
Компанията не представя детайли за плановете си за Ижевск, макар че по-рано този месец заяви, че остава ангажирана със завода. Тя все пак каза, че той ще бъде преоборудван за производството на първия руски електрически автомобил – Lada e-Largus, и ще запази обслужващите и поддържащите функции.
„В текущата ситуация на санкционен натиск и нарастващ брой променливи ние предприемаме всеобхватни мерки, за да запазим заетостта“, заяви президентът на „Автоваз“ Максим Соколов в онзи момент.
Рубен Енкиполов, професор по икономика в московския New Economic School, казва, че трудностите на автомобилния сектор са били прикрити от „скрита безработица“, при която служителите не са били освободени, а вместо това са били в отпуск за неопределено време.
Той казва, че очаква безработицата да се увеличи към края на годината, когато според него вероятно ще стане ясно, че е малко вероятно санкциите да бъдат вдигнати в близко бъдеще.
„В Русия икономическите кризи обикновено не предизвикват масова безработица заради спецификата на руския трудов пазар, например практиката за пускане в отпуск“, казва Енкиполов.
Руското икономическо министерство е отказало да предостави коментари за материала на Ройтерс. Този месец икономическият министър Максим Решетников отхвърли твърдения за драматичен ръст на безработицата, която според официалните данни е на рекордно дъно от 3,9% през юни.
„Мисля, че през есента ще се отдалечим от тези рекордно ниски данни, но нека да не драматизираме прекалено много, ситуацията е под контрол“, каза той на конференция в Екатеринбург.
Друг сигнал за държавен оптимизъм, на фона на високи цени на петрола и широки политики за смекчаване на влиянието от инфлацията, са последните правителствени прогнози, които показват, че дълбочината на икономическото свиване на Русия ще бъде по-малка, отколкото бяха опасенията тази година.
Символ на успех
Автомобилният сектор не е единствената руска индустрия, която поема удар от раздялата със Запада.
Общо 236 хил. руски работници са били или в отпуск, или на намалено работно време към края на юли, твърди заместник-премиерът Татяна Голикова. Те не са част от официално 3 млн. души, регистрирани като безработни в Русия.
Около половината от всички ръководители на полети, или 14 хил. души, са в отпуск или на непълен работен ден например. Няколко чужди компании, напускащи Русия, от шведския гигант в мебелите Ikea до испанската модна верига Zara, също пуснаха служителите си в отпуск.
Въпреки това автомобилният сектор страда изключително много, като производството на пътнически автомобили е спаднало с 62% през първата половина на годината спрямо същия период на 2021 г., показват данни на държавната статистическа агенция.
236 000 |
руски работници са били или в отпуск, или на намалено работно време към края на юли |
Световни производители като Volkswagen, Nissan, Hyundai Stellantis, Mitusubshi и Volvo спряха дейността си в Русия и освободиха работниците в отпуск с определената от закона две трети заплата, след като Москва започна военната си кампания в Украйна на 24 февруари.
Това постави над 14 хил. руски работници в автосектора в отпуск, показва преглед на индустрията от Ройтерс.
Бъдещето на много тези работници изглежда несигурно, тъй като конфликтът продължава, а това е рязък обрат за индустрия, която бе символ на руския успех от десетилетия, привличайки чужди играчи и превръщайки се в един от най-големите работодатели в страната.
Сривът на сектора може да има широкообхватни последствия. В индустрията работят над 400 хил. души през 2020 г., а около 10 пъти повече работници зависят индиректно от сектора, показват държавни данни.
Заетост в „Калашников“
„Автоваз“ се опитва да се адаптира, след като санкциите откъснаха Русия от много световни снабдителни вериги и износни пазара, стартирайки серия от опростени модели с по-малко трудни за получаване части от чужбина.
През юни компанията започна производството на нова, опростена Lada Granta, която ще е без функции като дистанционно управление без ключ или климатик, които разчитат на вносни компоненти.
Въпреки това обемът на продажбите е намалял с 63% през първите седем месеца на годината до 85 хил. автомобила, а производството на моделите Lada Vesta, Lada X-Ray and Lada Largus е спряно изцяло, показват данни на „Автоваз“.
В някои места, например Ижевск, други сектори може би се възползват от това.
Княжев, който е напуснал „Автоваз“ в Ижевск, се надява да си намери работа в завода на производителя на оръжия „Калашников“ в града, който е столица на региона Удмуртия, на около 1300 км източно от Москва. Макар че дори тогава, казва той, вероятно ще получава по-малка заплата, отколкото в „Автоваз“.
Над 100 бивши служители на „Автоваз“ вече са били наети от „Калашников“, посочва Татяна Чуракова, заместник-управител на Удмуртия.
„Полагаме усилия, за да направим всичко възможно всички работници, които може да напуснат автозавода, да се прехвърлят към други фабрики“, казва Чуракова пред Ройтерс.
Никой нищо не знае
Въпреки всички усилия половин година, след като Русия започна „специалната си военна операция“, много хора в този индустриален град мислят за несигурното икономическо бъдеще.
58-годишният Сергей, мениджър в завода на „Автоваз“ в Ижевск, който е отказал да предостави фамилията си, казва, че той самият не е решил дали да приеме обезщетението.
„Те не гонят никого, който иска – остава. Мнозина наистина искат да останат“, казва той на портата на завода. „Никой нищо не знае в момента. Не са взети големи решения. Всички изчакват“.
„Автоваз“ заяви, че планира да възстанови производството на Lada Vesta – спряно в Ижевск, в основната си фабрика в Толиати през пролетта на следващата година. Компанията не уточнява как планира да си осигури доставките на части, които в момента липсват от чужбина заради санкции.