Мащабните планове за износ на българско вино към Украйна от миналата година, които бяха стопирани от войната, са пренасочени към американския пазар. Това каза Галина Нифору, председател на Българската асоциация на износителите на вино, в предаването "В развитие" на Bloomberg TV Bulgaria.
Най-благонадеждните пазари за българското вино са ЕС, САЩ, Япония, Южна Корея, Скандинавието. Изнасят се висококачествени български вина, позиционирани в средния ценови сегмент.
"В момента не може да се говори за увеличение на износа, тъй като две години имаше значителни проблеми, свързани с пандемичните ограничения. В Китай, например, има драстичен спад на износа, защото страната е затворена. Но в САЩ износът има значителен ръст и върви дори по-добре от планираното", коментира гостът.
Нифору посочи, че Южна Корея е един нов пазар, на който винопроизводителите в България възлагат големи надежди. "Организирани са, макар и от разстояние, множество промоционални дейности, като българското посолство е помогнало много и вече има добри местни партньори. Там вината, които се изнасят, са "скъпи български, хубави вина" и има платежоспособни потребители, които ги оценяват", каза събеседникът.
По думите й ефектът на инфлацията все още не се усеща с пълна сила от износителите на вино, но скокът на цените при консумативите вече се отразява в крайните цени, като се очаква през септември месец да има увеличение.
"Международните сортове са много важни, но трябва да наблягаме на нашите, местни сортове. Маврудът е добре познат от червените и рубинът също се налага. От белите - димят и мискет. Те са по-малко познати, но мисля, че маврудът е локомотивът, който дърпа интересните български сортове да бъдат по-познати на международните пазари", отбеляза Нифору.
Какво да очакваме от 11-тото издание на Балканския винен фест в София, което се открива в четвъртък, 16 юни, пред НДК и където “поне десет български изби правят дебюта си”?
Още от разговора вижте във Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости в предаването вижте тук.