Експлозия в машинно отделение потопи руски товарен кораб, наречен „Голямата мечка“, в Средиземно море между Испания и Алжир и двама от екипажа му са в неизвестност, съобщи руското външно министерство.
Плавателният съд, построен през 2009 г., е бил контролиран от Oboronlogistika, компания, която е част от военните строителни операции на руското министерство на отбраната, която по-рано каза, че корабът е плавал към руското далекоизточно пристанище Владивосток с два големи пристанищни крана, закачени за неговата палуба.
Кризисният център на външното министерство посочва, че 14 от 16-те членове на екипажа на кораба са били спасени и откарани в Испания, докато други двама остават в неизвестност.
Не се посочва какво е причинило експлозията.
Руското посолство в Испания беше цитирано от руската държавна информационна агенция РИА, че проучва обстоятелствата около потъването на плавателния съд и е във връзка с испанските власти.
Oboronlogistika и SK-Yug, компания, посочена от LSEG като част от групата и пряк собственик и оператор на кораба, отказаха да коментират темата. И двата субекта са поставени под санкции от САЩ през 2022 г. заради връзките им с руската армия, както и самият кораб.
Неофициални видеозаписи показват как корабът се накланя към десния борд с нос, потъващ във водата.
Испанската морска спасителна служба съобщава, че е получила сигнал за помощ от „Голямата мечка“ в понеделник, когато корабът се е намирал на около 90 км от брега на Алмерия. Службата посочва, че се е свързала с кораб наблизо, който е съобщил за лоши метеорологични условия, добавяйки, че руският плавателен съд се накланя към десния борд.
На мястото са изпратени два кораба и хеликоптер, а 14-те оцелели членове на екипажа са откарани в испанското пристанище Картахена. Морската спасителна служба цитира екипажа, който казва, че корабът е превозвал празни контейнери, както и двата пристанищни крана на палубата. По-късно на мястото е пристигнал руски военен кораб, който е поел спасителните операции.
Oboronlogistika посочва в изявление от 20 декември, че корабът, който според данните на LSEG преди това се е наричал „Спарта III“, е превозвал специализирани пристанищни кранове, които трябва да бъдат инсталирани във Владивосток, както и части за нови ледоразбивачи.