Русия е изправена пред нарастващи трудности с транспортирането на стоки до Китай чрез обширната си източна железопътна мрежа, знак за нарастващите икономически предизвикателства заради войната в Украйна и санкциите – въпреки уверенията на Кремъл, че всичко е наред, пише Bloomberg в материал.
Компанията „Руски железници“ – държавният превозвач, отговарящ за целия железопътен транспорт в страната – миналата седмица одобри намаление с 30% на инвестиционната си програма за следващата година на фона на рязко нарастващите разходи по заемите, съобщи агенция ТАСС, цитирайки министъра на транспорта.
Увеличаването на свързаните с войната товари също усложнява съществуващите проблеми, докато санкциите натежават върху трансграничните плащания. Тези фактори, заедно с дългогодишни логистични проблеми, забавят транспорта на стоки като въглища и алуминий.
Железопътният транспорт „преживява най-дълбокия си спад от кризата през 2008-2009 г. тази година и тенденцията все още е силна“, посочват от базираната в Москва MMI Research в публикация в Telegram по-рано този месец. „Предполагаме, че това се дължи както на нуждите на армията – зареждането на мрежата с приоритетни товари – така и на влошаващите се проблеми с подвижния състав“.
От Руските железници не са отговорили на искане за коментар.
Ситуацията подчертава напрежението в Русия, докато войната в Украйна наближава третата си пълна година. В петък централната банка запази основния си лихвен процент на рекордните 21%, опитвайки се да охлади прегралята икономика, която според президента Владимир Путин е в добро състояние.
„Всичко се основава на икономиката“, каза Путин по време на годишната си пресконференция на 19 декември. „Ситуацията е нормална, стабилна“ въпреки всякакви външни заплахи и санкции. Отбелязвайки, че инфлацията е „тревожна“, той добави, че брутният вътрешен продукти (БВП) може да нарасне с около 4% тази година – повече, отколкото в много западни страни – докато безработицата е на рекордно ниско ниво.
Легендарната железница
За Руските железници картината не е толкова розова. Превозвачът, който често вземаше заеми на публичните пазари, сега е до голяма степен затворен за тях заради санкции. Правителствената подкрепа е ограничена, тъй като Москва преориентира бюджета си към войната.
През последните години Русия насочи търговията си към Азия, разчитайки в по-голяма степен на така наречената железопътна мрежа Източен полигон. Нейните 14 хил. километра железопътни линии комбинират двете най-дълги железопътни линии в Русия – легендарната Транссибирска, свързваща Москва с Тихия океан, и Байкалско-Амурската, минаваща от Сибир до Далечния изток.
Мрежата отдавна е обременена от закъснения при товаренето и неефективна инфраструктура, но сега тя е притисната допълнително. Обръщането към Азия увеличи обема на транспорта както към, така и от Русия, а търсенето на релсов капацитет далеч надхвърля това, което системата може да поеме – въпреки милиардите долари, изразходвани за надграждане.
„Виждаме проблемите на Източния полигон“, каза министърът на транспорта Роман Старовойт по националната телевизия този месец. „Инфраструктурните ограничения, въпреки увеличаването на товароподемността, все още съществуват в рамките на Байкалско-Амурската и Транссибирската железница“, посочи той.
През февруари Путин очерта планове за разширяване на годишния капацитет за пренос на товари, въпреки че настоящите икономически предизвикателства създават пречки пред националния железопътен превозвач.
Товарният обем на руските железници е намалял с 5,2% на годишна база до ноември, според MMI Research.
Сега компанията обмисля съкращаване на общата си инвестиционна програма до 2030 г. с една трета, до 7,9 трлн. рубли (77 млрд. долара), съобщи вестник „Комерсант“ миналия месец, добавяйки, че министерството на икономиката е предложило още по-рязко намаление. Ведомството също предложи свиване на разходите за разширяването на Източния полигон до около 15% от първоначално предложеното, пише вестникът, въпреки че информацията не е официално потвърдена.
Министерството на икономиката не е отговорило на запитване за коментар на Bloomberg.
Забавяне на доставките
Икономическите проблеми на Русия и недостатъчните инвестиции в руските железници започват да оказват косвен ефект върху доставките на стоки на изток.
Няколко миннодобивни компании не могат да извършват доставки, както първоначално бе предвидено, заради жп забавяния, посочват анонимно от компаниите. Правителството проведе среща в богатия на въглища регион Кусбас в Западен Сибир този месец, за да обсъди проблемите на индустрията.
United Co. Rusal International PJSC, най-големият производител на алуминий извън Китай, натрупа няколкостотин хиляди тона запаси в своите алуминиеви заводи в Сибир, тъй като ограниченият железопътен капацитет намалява възможностите за транспортиране на метала навреме, посочват запознати.
Преди 2022 г. Rusal – която не е обект на санкции от САЩ и техните съюзници от Г-7 – продаваше метала в Китай само понякога. Но след като Русия беше засегната от множество санкции, компанията пренасочи голяма част от износа си към Азия от Европа и други пазари. Сега продава повече от милион тона, или около една трета от годишното си производство, в Китай.
Говорител на Rusal е отказал коментар.
Руските железници „трябва да бъдат подобрени, отчасти чрез инвестиции“, които намаляват, каза Дмитрий Полевой, инвестиционен директор в базираната в Москва Astra Asset Management. „Като цяло железопътният транспорт и зареждането с товари винаги са огледало на случващото се в икономиката“, допълва той.