Премиерът на Великобритания Киър Стармър иска да трансформира зле функциониращата железопътна мрежа на Великобритания и може би ще се обърне към Европа за помощ. Правителството на министър-председателя на Обединеното кралство е в процес на прехвърляне на железниците обратно в публична собственост. Това слага край на британския експеримент с приватизацията на сектора, който започна пред 90-те години на XX век, пише Politico.
Тъй като средствата за развитие на мрежата са ограничени, ще се търсят нови начини за финансиране. Министрите смятат, че отговорът може да се крие от другата страна на Ламанша и активно разглеждат плановете за включване на Великобритания в голяма паневропейска железопътна група, според медията.
След приватизацията британските оператори закупиха нови влакове чрез частни компании за подвижен състав, или ROSCO - големи частни финансови институции, които притежават превозните средства и ги отдават под наем обратно на действителните оператори.
Системата ROSCO беше критикувана от експерти в индустрията, че налага ненужни разходи на компаниите, които действително управляват влаковете, а оттам – и на пътниците заради по-високите цени на превозите.
Разходите за лизинг, начислявани от компаниите, нарастват бързо и сега възлизат на 26% от разходите на всички оператори. Според британската Национална сметна палата таксите за лизинг почти са се удвоили за пет години - и за разлика от повечето реални оператори на влакове, ROSCO правят много добри печалби, с големи маржове.
Rail Working Group, лобистка група в индустрията, казва, че ситуацията е станала „критична“ и цените трябва да се понижат.
Все пак железопътните реформи на правителството поне засега не отдалечават жп операторите от ROSCO.
За администрация, обвързана със строга фискална политика, най-евтиният подход е Министерството на финансите да закупи подвижен състав за милиарди британски лири и да го постави в баланса на страната. Това обаче е непривлекателно решение.
Друг вариант е Лондон да погледне към континента. Министрите сега проучват включването на Великобритания в наднационална организация, наречена Eurofima — Европейската компания за финансиране на железопътния подвижен състав.
Със седалище в Базел, Швейцария, Eurofima финансира влакове из целия континент от 1956 г. Това може да представлява алтернатива на ROSCO за Обединеното кралство, за да финансира инвестициите в подвижния състав.
Въпреки наднационалния си характер, Eurofima не е институция на ЕС и сред членовете ѝ са Норвегия, Турция, Черна гора и Сърбия. Най-големите акционери в организацията са германската Deutsche Bahn и френската SNCF, следвани от италианските държавни железници.
Като организация с нестопанска цел тарифите на Eurofima са доста конкурентни, особено в сравнение с маржовете, които ROSCO осъществяват. Тъй като е наднационална организация, разходите няма да се появят в баланса на правителството на Обединеното кралство.
Министърът на транспорта на Обединеното кралство Саймън Лайтууд признава в писмен отговор на въпрос от депутат, че служители на ведомството разглеждат възможностите за членство на Великобритания в организацията вече две години.
„Правителството се ангажира да разработи дългосрочна индустриална стратегия за подвижния състав, която подкрепя британското производство и иновациите и подобрява предлагането за пътниците. Моите служители проучват най-добрите финансови структури за подкрепа на тази инвестиция и това включва и финансиране от Eurofima“, посочва Лайтууд в отговора си.
Противно на интуицията, излизането на Великобритания от ЕС изглежда направи аргументите за присъединяване към организацията по-силни.
Британските оператори ще ползват и преференциално финансиране от Европейската инвестиционна банка. Блокираният достъп до тези пари след Brexit оскъпи доставките на подвижен състав.
Идеята е популярна сред много експерти в Обединеното кралство „С предстоящия преход към Great British Railways сега е много подходящ момент Обединеното кралство да се присъедини към Eurofima, чиито членове до голяма степен се състоят от национални железопътни оператори“, казва Майкъл Соломон Уилямс от Кампанията за по-добър транспорт на Острова.
„От години Обединеното кралство страда от непоследователно производство на подвижен състав, усложнено от загубата на финансиране от ЕС, което, ако не бъде решено скоро, може да доведе до големи загуби на работни места в сектора. Присъединяването към Eurofima може да помогне за запълване на сегашния недостиг на финансиране, да спести пари на правителството и да предложи подход с по-добра стойност за доставка на нови влакове в нашата мрежа“, добавя Уилямс.
От Eurofima казват, че биха приветствали Великобритания като член.