Корабоплавателната индустрия е изправена пред недостиг на моряци в световен мащаб, което подхранва притеснителната комбинация от подадени фалшиви автобиографии, инциденти в открито море и по-високи такси за навло.
„Виждаме постоянен недостиг на моряци“, коментира Рет Харис, старши анализатор в Drewry, пред CNBC. Въпреки че през последните години броят на плавателните съдове е нараснал „експоненциално“ с хиляди на година, увеличението на работната сила, необходима за тези кораби, не поддържа темпа, каза той.
„Компаниите трябва да наемат моряци с по-малко опит, отколкото биха искали в идеалния случай“, добавя Харис, който отбеляза, че тези с по-високи рангове, и по-специално инженерите, са по-малко на брой от палубния персонал.
Атаките на хутите в Червено море и продължаващият руско-украински конфликт са предизвикали косвено отражение върху наличието на квалифицирани моряци, казаха експерти пред CNBC.
Както от Украйна, така и от Русия са идвали много професионални моряци, но войната е намалила броя на служителите на фона на по-широкия недостиг на работна ръка, коментира Даедзин Лий, международен ръководител на звеното за проучвания на FertiStream.
Филипините, Китай, Русия, Украйна и Индонезия са страните, откъдето идват най-много моряци, според последния доклад за разпределението на работната сила в мореплаването от Международната камара по корабоплаване (ICS) и организацията на собствениците на кораби и корабни брокери BIMCO през 2021 г.
Преди нахлуването на Русия в Украйна през февруари 2022 г. руските и украинските моряци са съставлявали почти 15% от световната работна сила в корабоплаването, показват данните на ICS.
Камарата очаква недостиг от 90 хил. обучени моряци до 2026 г., посочиха оттам пред CNBC по имейл. „Политиците трябва да създадат национални стратегии за справяне с недостига на моряци“, казват от корабната организация.
„Жизненоважно е да набираме активно по-разнообразна работна сила, ако искаме да отговорим на недостига на моряци, необходими за процъфтяването на индустрията, това е едно от най-големите предизвикателства, пред които нашата индустрия е изправена в момента“, посочват от ICS.
Геополитическите събития също създадоха повече опасности в морето, като подкрепяната от Иран въоръжена групировка на хутите продължава да атакува кораби в Червено море, правейки работата по-малко привлекателна, добавят от ICS.
Мореплаването вече не е привлекателна кариера
Наличният вече морски персонал също избира работата на брега, вместо да излиза в морето, каза Хенрик Йенсен, главен изпълнителен директор на Danica Crewing Specialists Group, международна компания за морски услуги за набиране на персонал и екипаж. На всичкото отгоре намаляващата привлекателност на мореплаването за по-младите поколения може да се окаже пиронът в ковчега на професията.
„В миналото заплатите на моряците бяха достатъчно високи, за да направят [професията] финансово привлекателен вариант. Но в днешно време по-младите хора дават приоритет на баланса между професионалния и личния живот и не са толкова склонни да се ангажират с кариера, която изисква дълги периоди отсъствие от дома“, каза Лий от FertiStream.
За тези, които са израснали с интернет и телефони под ръка, животът в морето без постоянна връзка може да не е идеален вариант, каза Харис от Drewry.
В резултат на това повече компании се опитват да привлекат по-младото поколение с развлечения и фитнес зали на борда, както и с по-кратки пътувания, вариращи от два до четири месеца, отбеляза той.
Фалшиви автобиографии и злополуки
По-малкото моряци накара компаниите да предлагат по-високи заплати, за да привлекат кадри от ограничения избор, но също така и до кандидати, които опитват късмета си на свободни позиции, за които не са квалифицирани - като подават „украсени“ автобиографии, казаха експерти от индустрията, с които са разговаряли от CNBC.
Фалшивите автобиографии са станали по-разпространени в индустрията след недостига, казаха анализаторите, като нараства броят на моряците, които си измислят събития и време, прекарано в открито море.
„Има много хора, които „излъскват“ автобиографиите си, за да получат по-високи чинове и по-високи заплати“, каза Йенсен, който е установил хиляди такива случаи, след като се е опитал да потвърди въпросния опит с предишни работодатели на моряците.
И тези на борда плащат цената.
„Има недостиг, огромен недостиг... Това ме засяга. Не намирам подходящи хора“, посочва капитан в международна корана компания, пожелал анонимност.
„Стандартите за моряците падат. Защото сега просто им трябва някой с лиценз“, каза капитанът, добавяйки, че напоследък е трябвало да уволнява повече моряци, чиято компетентност е била поставена под съмнение.
Наличните моряци също така трябва да бъдат в морето за по-дълго и за последователни курсове, но при по-малко хора на разположение за това. Умората и психическото напрежение, които възникват, могат да доведат до компрометирано психично здраве за някои — и дори до инциденти на борда.
Безопасността на корабите и екипажа може да бъде застрашена от смесица от неопитност, липса на подходяща поддръжка и умора, каза Субхангшу Дут, изпълнителен директор на Om Maritime.
В проучване от 2024 г. на World Maritime University над 93% от 9214 от анкетираните моряци отбелязват, че умората е най-често срещаното предизвикателство, свързано с безопасността на борда. Около 78% съобщават, че нямат цял почивен ден през целия период на договора, който може да продължи с месеци.
Океанското корабоплаване е неразделна част от световната верига за доставки – повече от 80% от обема на глобалната търговия се извършва по море, според Организацията за търговия и развитие на ООН.
Липсата на екипаж също може да наруши веригите за доставки, тъй като корабите могат да бъдат задържани в пристанищата, казва Дът.
Освен това заплатите на моряците представляват голяма част от оперативните разходи на кораба, които се очаква да останат високи, тъй като компаниите се опитват да привлекат и задържат кадри, отбелязва Лий. И това вероятно ще поддържа тарифите за товари високи, добавяйки известен инфлационен натиск нататък по веригата, обясни той.
Други експерти споделят мнението, че недостигът на моряци ще продължи още няколко години, като признават, че това е сред най-големите препятствия, пред които индустрията трябва да се изправи.
„Това наистина е едно от най-големите предизвикателства за индустрията“, каза Лий.