Русия, водещият световен износител на пшеница, разширява своите пристанища в Балтийско море, тъй като се стреми да увеличи износа на селскостопански продукти с 50% до 2030 г. и да намали зависимостта от традиционните черноморски маршрути, съобщава Ройтерс.
Страната, която е изнесла най-малко 72 млн. метрични тона зърно през сезон 2023/2024 г., търси нови пазари в Латинска Америка и Африка, за да разнообрази своите традиционни пазари на зърно в Северна Африка и Близкия изток, добавя агенцията.
Москва разчита на черноморските си пристанища за процъфтяващия износ на селскостопански продукти през последните десетилетия. Войната с Украйна обаче направи района рискован за корабоплаването, като и двете страни редовно си нанасят удари по съоръженията и инфраструктурата.
„Реколтата през миналата година беше рекордна и с темповете на товарене стана ясно, че нямаме достатъчно капацитет“, казва Ксения Боломатова, заместник-ръководител на контролирания от държавата земеделски конгломерат OZK, който притежава няколко черноморски терминала, по време на среща в Сочи, Южна Русия.
През последните 18 месеца Русия отвори две големи пристанища, Висоцки и Лугапорт, във Финския залив, недалеч от Санкт Петербург, родния град на президента Владимир Путин. Първото зърно напусна „Висоцки“ през април 2023 г., а „Лугапорт“ започна работа през юни 2024 г. и се очаква капацитетът да достигне 7 млн. тона до началото на 2025 г., според неговия собственик Novaport.
Дмитрий Рилко от аграрната консултантска компания IKAR коментира, че двете пристанища ще могат да обработват до 15 млн. тона селскостопански износ, включително зърно, годишно. Това би представлявало една четвърт от 60-те млн. тона износ на зърно от Русия, прогнозиран за сезон 2024/2025.
Частната фирма Primorsky UPK също планира зърнен терминал на пристанище Приморски с капацитет до 5 млн. тона.
Путин си постави за цел да увеличи износа на селскостопански продукти с 50% до 2030 г. като част от стратегия за укрепване на позицията на страната като селскостопанска суперсила заедно с Бразилия, САЩ и Китай.
Русия се превърна в най-големия износител на пшеница, царевица, ечемик и грах в света през последното десетилетие, но по-нататъшният растеж може да бъде ограничен от затруднения в транспортния капацитет.
Много руски пристанища обявиха планове за увеличаване на капацитета след рекордни реколти през последните две години. Очаква се терминалите на Балтийско море да се разширяват с по-бързи темпове.
„Разширяването на капацитета на терминалите в Балтийско море е въпрос на икономическа и транспортна сигурност и суверенитет“, каза Новотранс в коментар по имейл.
Руските търговски потоци и доставки досега не са претърпявали особени смущения в Балтийско море, където 96% от бреговата линия принадлежи на членки на НАТО, включително Финландия и Швеция, последните присъединили се към алианса. Увеличават се обаче прекъсванията на доставките в Черно море, които могат да намалят световните доставки на зърно, според доклад на Световната банка. Преди две седмици украински кораб, превозващ зърно за Египет, беше ударен от ракета.
През август руските местни власти съобщиха, че Украйна е потопила ферибот с цистерни с гориво в пристанище Кавказ, което също се използва за претоварване на зърно.
Русия е изнесла 62 млн. тона зърно по море през сезон 2023/2024, като 90% от доставките са през Черно море, предимно за пазарите в Близкия изток и Северна Африка. Очаква се този дял да спадне с разширяването на инфраструктурата на Балтийско море.
Балтийските пристанища са натоварили 1,5 млн. тона зърно през миналия сезон, трикратно увеличение от предходния сезон, но все още само 2,4% от общия руски износ, според изчисления на Ройтерс, базирани на публично достъпни данни.
„От логистична гледна точка Балтийско море има много предимства за износа на зърно“, казва Даря Снитко, вицепрезидент на „Газпромбанк“, една от най-големите банки в Русия и един от най-големите кредитори на руските фермери.
Според нея способността на балтийските терминали да обработват по-големи кораби трябва да помогне за намаляване на общите разходи. „Доставките от Балтийско море изпреварват (икономически) доставките от Азовско-Черноморската зона при търговия със страни в Африка извън Средиземноморието, както и с Азия“, добавя тя.
От пристанището "Висоцки" са правени доставки на зърно в Алжир, Бразилия, Куба, Мали, Мексико, Мароко, Нигерия и Тунис, според данни на логистичната компания Rusagrotrans.