Boeing съобщи в сряда, че ще пусне във временен отпуск десетки хиляди служители, след като около 30 хил. механици започнаха стачка миналия петък, спирайки производството на 737 MAX и други самолети на компанията, предава Ройтерс.
„Започваме временно изпращане в принудителен отпуск през идните дни, то ще засегне голям брой базирани в САЩ ръкководители, мениджъри и служители“, съобщи главният изпълнителен директор Кели Ортберг в имейл до служителите. „Планираме избрани служитеи да вземат по една седмица принудителен отпуск на всеки четири седмици на ротационен принцип за времетраенето на стачката“, допълни той.
Ортберг заяви още, че той и ръководителите на Boeing „ще приемат пропорционално намаление на заплащането за времетраенето на стачката“.
Пускането в принудителен отпуск на голям брой служители показва, че Ортберг се готви компанията да премине през продължителна стачка, която вероятно няма да бъде разрешена лесно предвид гнева сред редовите служители.
Стачката, която е първа в Boeing от 2008 г. насам, е още един проблем в бурната година за самолетопроизводителя, която започна с откъсването на врата от новия самолет 737 MAX по време на полет през януари.
Продължителна битка с работниците може да струва на Boeing няколко милиарда долара, което ще подложи финансите на компанията на допълнителен натиск и ще застраши кредитния ѝ рейтинг, коментират анализатори.
„Малко е вероятно съкращенията да компенсират напълно разходите от продължителна стачка“, отбелязва Бен Цоканос, директор на аерокосмическия отдел в S&P Global Ratings.
Boeing и Международната асоциация на механиците и аерокосмическите работници трябва да възобновят разговорите в сряда в присъствието да федерални посредници. Съюзът съобщи във вторник, че е разочарован от първия ден на посредничество, който според него не е бил възприет сериозно от Boeing.
Съюзът настоява за повишаване на заплатите с 40% през следващите четири години в първите си пълни преговори по колективен трудов договор с Boeing от 16 години насам. Това е много над предложените от самолетопроизводителя 25%, които бяха категорично отхвърлени.
„Няма да предприемем никакви действия, които нарушават възможността ни да се възстановим напълно в бъдеще“, коментира Ортберг в сряда. „Всички дейности, които са важни за нашата безопасност, качество, обслужване на клиентите и ключови програми за сертифициране ще бъдат приоритет и ще продължат, включително производството на 787“, допълни той.
Компанията има около 150 хил. служители в САЩ. Не е ясно точно кои от тях са засегнати от принудителния отпуск. Съюз, представляващ инженерите в Boeing, заяви, че членовете му не са засегнати.
Стачката, която навлезе в шестия си ден, носи и рискове за широката мрежа от доставчици на компанията, някои от които също обмислят да излязат в принудителен отпуск.
Стачката спря производството на най-продаваните самолети 737 MAX на Boeing наред с широкофюзелажните ѝ модели 777 и 767, като забави доставките на самолети.
Boeing съобщи в понеделник, че замразява наемането на нови служители, за да намали разходите, тъй като счетоводният ѝ баланс вече е обременен с дълг от 60 млрд. долара.
Освен това компанията спря да подава повечето поръчки за части по всичките си програми за самолети с изключение на 787 Dreamliner в ход, който ще засегне доставчиците.
Книжата на Boeing са поевтинели с около 40% от началото на годината.