fallback

Докога делът на жп превозите в транспорта у нас ще е едва 2%

Новите вагони не могат да променят стремежа на БДЖ да стои в миналото, коментира проф. Симеон Ананиев от Асоциацията на предприятията в железопътния транспорт

15:10 | 14.08.24 г.

В европейския транспортен пазар жп транспортът има 8% вътрешен пазарен дял и 4% от международните превози, за България делът е 2%. Тези данни съобщи в предаването "Бизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria проф. Симеон Ананиев от Асоциация на предприятията в железопътния транспорт и Клъстер Зелен Транспорт, и обясни, че причината е в държавните субсидии.

По думите му за 70 години железниците в Европа не са се променили като начин на мислене и начин на субсидиране. „На този фон нежеланието на държавната БДЖ да се развива и обучава изпъква, като България държи последното място по дял на железниците в транспорта в Европа“, посочи той. Тази седмица държавният жп превозвач съобщи, че пуска в движение още от новодоставените германски вагони, които ще пътуват по направлението София-Бургас през Подбалканската линия, а в бъдеще се очаква вагоните да бъдат включени и по линията София-Варна.

"Добре е, че се вземат вагони и че БДЖ се опитва да мине тези 2%. Не е добре самият подход – преди да се вземат тези вагони, трябваше да бъдат обучени кадри, да бъдат създадени условия за поддържане", е мнението на експерта.

Проф. Ананиев коментира и новината, че БДЖ най-накрая въведе електронни устройства за продажба на билети в някой от най-натоварените влакове, но смята, че от години компанията сама саботира подобни системи с нежеланието за тяхното въвеждане на всички нива в железниците.

"Държавната администрация и предприятия са хора, които много трудно приемат промените и обучението. От пет години има закупени билетоиздаващи машини, които по един или друг начин се саботират да бъдат внедрени, тъй като структурите са настроени по стария начин. Всичко това изисква нов мениджмънт", заяви той.

Според Симеон Ананиев в България има много добри намерения и стратегии в областта на транспорта, но тези планове не са свързани с конкретен бюджет и няма отговорни лица, които да следят за тяхното изпълнение. „Липсата на отчетност означава, че на практика не се прави нищо“, убеден е той. И добави, че „продължаваме да произвеждаме стратегии, но няма кой да отговаря за тях“.

Ананиев е убеден, че политическата криза допълнително утежнява положението, тъй като няма никаква приемственост и не може да се следват и изпълняват планове по години и суми, които да са заложени в бюджета.

Представителят на Асоциацията на предприятията в железопътния транспорт оценява, че България се развива сравнително добре в транспортните превози на Европа и като интермодален хъб. „Проекти като развитието на пристанище Бургас и връзката му с жп мрежата могат да привличат нови товари, които да не са само транзитни“, прогнозира Ананиев, но смята, че конкуренцията със съседните страни е голяма и трябва да запазим тенденцията за ръст на превозите.

Може ли БДЖ да излезе от затрудненото си положение? Защо стратегиите у нас са над 200, но няма яснота дали са обвързани с транспорта, развитието на общините и трудовата заетост на хората? Откъде трябва да дойде дигитализацията в железниците, за да се включи страната ни в интегрираната транспортна мрежа? Защо администрацията на БДЖ изостава и трудно въвежда новостите? Кои са предизвикателствата пред сектор „Транспорт“?

Целия разговор може да гледате във видеото на сайта на Bloomberg TV Bulgaria.

Всички гости на предаването "Бизнес старт" може да намерите тук.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 15:10 | 14.08.24 г.
fallback
Още от Транспорт и инфраструктура виж още