fallback

Ангел Джонев: По линията на Коридор №8 трябва да се построи и автомагистрала

Време е да се навлезе във фаза на реализация на споразуменията, свързани с изграждането на транспортния възел, посочи ученият

13:36 | 05.08.24 г. 1
Автор - снимка
Създател

Разплитането на българо-македонския транспортен възел не е само по линията на Коридор №8 като железница. Нужно е изграждането на автомагистрала по Коридор №8. Това мнение изрази по БНР доц. Ангел Джонев от Института по история в Българската академия на науките.

"Защо вече не почнем да мислим и да проектираме следващите две връзки между Кочани – Делчево – Благоевград и между Петрич – Струмица, те също са жизненоважни икономически", призовава експертът, според когото геополитическите интереси се явяват пречка, но също така и предпоставка за "отпушването" на работата по Коридор №8. Той обясни, че първите сигнали за това вече дойдоха отвъд Океана.

Транспортният коридор е проектиран да свърже пристанищата Бари и Бриндизи в Италия с крайбрежието на Албания, да продължи през Македония и минавайки през България през Кюстендил, София и Пловдив, да достигне до пристанищата във Варна и Бургас.

През последните няколко седмици новото правителство в Северна Македония начело с Християн Мицкоски изненадващо поиска да бъде прекратено строителството на железопътната линия към България. Аргументите на македонската страна са, че проектът за изграждане на железницата по европейския транспортен Коридор №8 поради сложния планински терен е много скъп и не се знае къде ще се свърже с България.

На въпрос доколко са основателни твърденията на новите македонски управляващи, че не знаят къде ще се свърже железницата с България и дали все още е използваем недовършеният тунел под границата при Деве баир, Ангел Джонев обясни, че министърът на транспорта и вицепремиер Александър Николоски и премиерът Християн Мицкоски, които основно коментират, вероятно не са отишли до порталите на тунела.

„Тунелът си стои, той е във фаза на изграждане. Има подписани споразумения между България и Република Македония, затвърдени с Република Северна Македония, меморандуми и договори. Там е указано, че връзката ще бъде на Гюешево. Това е вододелният тунел, който е разработван още в периода на Втората световна война. Доколкото ми е известно, има пред себе си дори подготвено финансиране за неговото реализиране, заедно с липсващия участък от тунела до гара Гюешево. Това поне считам, че от страна на България е осигурено“, отбеляза ученият.

Що се отнася до твърденията, че железопътната линия няма да се изплати като инвестиция, Ангел Джонев припомни, че според анализите още от миналия век, липсата на Коридор №8 носи 1 млрд. долара загуби на България годишно.

"Коридорът трябва да се разглежда като инфраструктура между Дуръс и Бургас, Дуръс и Варна. Това е големият му капацитет, а не между две жп спирки на села в Северна Македония, или между Крива паланка и Деве баир. Може би някои участъци нямат тоя икономически потенциал, но като цяло затова се говори за коридор от море до море, разясни ученият.

Според него политическото говорене в югозападната ни съседка идва от хора, които „явно са поели политически ангажименти по отношение на другото направление на Коридор №10, което започва в Европа, но минава през Ниш, Скопие, Гевгели, Солун. „Там са съсредоточени по-големите усилия в момента на Северна Македония“, твърди ученият.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 13:36 | 05.08.24 г.
fallback
Още от Транспорт и инфраструктура виж още