Полската компания Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA ще бъде избрана за изпълнител за доставката на 35 мотрисни влака съгласно Закона за обществените поръчки.
Stadler Polska Sp. Z.o.o., класирана на първо място, се отказа от процедурата и поиска прекратяване на договора за доставка на седем двуетажни влака, финансирани със средства по Плана за възстановяване и устойчивост, съобщи Министерството на транспорта и съобщенията.
В транспортното ведомство е получено писмо от Stadler, с което компанията уведомява, че прекратява договора и заявява, че се оттегля от процедурата за доставка на 35 мотрисни влака. От министерството припомнят, че на 26 април със Stadler Polska беше подписан договор с предмет „Доставка на седем броя двуетажни нулевоемисионни електрически мотрисни влака, с капацитет от минимум 300 седящи места, поддръжка за срок от 15 години и обучение на персонал“.
Първоначалният срок за внасяне на банкова гаранция от страна на изпълнителя беше 30 работни дни от получаване на уведомление за осигурено финансиране. След изпратено мотивирано искане от Stadler срокът беше удължен с още 52 работни дни. Крайният срок за подаване на банковата гаранция изтече на 22 юли и до този момент тя не е предоставена, което е още едно потвърждение за отказа на компанията да изпълни възложения ѝ договор,.
Служебният министър Георги Гвоздейков обясни, че в хода на преговорите между министерството и Stadler са положени много усилия за постигане на взаимноизгодни решения, в рамките на закона. Той разкри, че компанията е поставила ултимативни изисквания, с които се променя дори обхватът на договора, като те са били извън рамката на несъществените изменения и това е недопустимо съгласно Закона за обществените поръчки.
„Решението на компанията да прекрати вече сключен договор за доставка, както и да се оттегли от процедура – и двете с огромен национален и обществен интерес, не отговаря на добрите търговски взаимоотношения“, коментира Гвоздейков. Той съобщи, че са в непрекъснат диалог с Европейската комисия и полагат усилия, за се да реализира в цялост и в срок реформата в железопътния сектор, заложена в Плана за възстановяване и устойчивост.