Очакваше се рекордното търсене на пътувания през лятото да доведе до по-високи печалби за авиокомпаниите, но тримесечните отчети не изглеждат толкова силни, пише Ройтерс.
Макар че много клиенти се стичат към туристически дестинации в цял свят, оказва се, че авиокомпаниите предлагат твърде много места в чувствителния към цените сегмент от пазара, което ги принуждава да правят отстъпки в цените, за да запълнят самолетите си.
Очаква се тази седмица отчетите на American Airlines и Southwest Airlines да донесат още лоши новини след песимистичните прогнози за тримесечието на United, Delta, Alaska Airlines и Ryanair.
Ръководителите в авиационната индустрия отдадоха свръхкапацитета на прекалено оптимистични очаквания за търсенето на пътувания, което според повечето стандарти е стабилно.
Пътническият трафик в САЩ достига рекордни нива тази година. През първите шест месеца Администрацията за транспортна безопасност в САЩ е проверявала средно около 2,46 млн. пътници на ден, ръст с 6% спрямо миналата година.
„Авиокомпаниите просто се надяваха, че търсенето ще бъде дори по-силно“, казва главният финансов директор на Alaska Шейн Такет в интервю.
Освен натискът от отстъпките, новите трудови договори, по-високите цени за лизинг и разходи за поддръжка също повишават оперативните разходи на индустрията.
През май American намали прогнозата си за печалбата през второто тримесечие, като се позова на по-слаба ценова сила на местния пазар и макар че базираната в Тексас авиокомпания обеща да се преструктурира, анализатори смятат, че промяната на курса ще отнеме време и ще бъде скъпа.
„Мрежата на American я прави с по-голяма експозиция към пазарите, които сега са с най-голямо свръхпредлагане и по-малка възможност за компенсиране на средата на по-високи цени“, казва анализаторът от TD Cowen Томас Фицджералд.
Southwest понася тежък удар от забавяне на доставките на самолети от Boeing и е под натиск от инвеститор активист да отстрани главния си изпълнителен директор, да направи промени в съвета на директорите и да преструктурира бизнеса си.
Нискотарифната авиокомпания намали прогнозата си за приходите през второто тримесечие. Фицджералд заяви, че Southwest няма много лостове, за да повиши значително приходите си, а това засилва риска за счетоводния ѝ баланс. American и Southwest ще обявят резултатите си в четвъртък.
Възможни затруднения в Европа
Първото тримесечие беше по-трудно от очакванията за европейските авиокомпании, а резултатите за второто тримесечие на Ryanair не донесоха голяма утеха на инвеститорите в понеделник.
Печалбата на нискотарифната авиокомпания е намаляла почти наполовина за тримесечието, след като цените на билетите са спаднали с 15%, тъй като потребителите не са възприели по-високите цени.
Анализатори предупреждават, че притесненията за цените може да обхванат целия сектор в Европа. „По-агресивно ценообразуване от пазарния лидер вероятно ще донесе негативни последици за останалите европейски авиокомпании“, коментира анализаторът от Liberum Джералд Ку.
Lufthansa намали указанията си за печалбата през 2024 г. за втори път и миналата седмица отправи предупреждение за печалбата си за второто тримесечие заради по-слаби приходи.
Отчетите на британската нискотарифна авиокомпания easyJet в сряда и Air France-KLM в четвъртък ще донесат още яснота за ценовия и приходен натиск, като някои се опасяват, че Air France-KLM може да не успее да се възстанови от по-слабото първо тримесечие.
Цената на акциите на европейските авиокомпании записа повсеместен спад в понеделник, като книжата на Ryanair поевтиняха най-силно – с 14%.
Главният изпълнителен директор на Wizz Air Йозеф Варади съобщи, че нискотарифната авиокомпания все още очаква приходите да нараснат в дългосрочен план, въпреки че компанията е изправена пред ограничения, свързани с проверки на двигателите RTX, които наложиха приземяването на редица самолети от флотилията ѝ.
„Мисля, че се представяме по-добре от тях“, каза Варади пред Ройтерс, имайки предвид предизвикателствата на Ryanair с по-ниските цени.
Американските авиокомпании намаляват капацитета. Очаква се годишният ръст на местата във вътрешните полети да се забави до 3% през третото тримесечие спрямо 6% тримесечие по-рано. Някои авиокомпании се надяват, че това ще повиши ценовата им сила, но може да не е достатъчно за увеличаване на печалбата.
United очаква печалбата за цялата година да намалее до ниския край на диапазон на прогнозата за 9-11 долара на акция. Компанията разчита на конкурентите да понижват още повече нерентабилните полети, за да помогнат за повишаване на печалбите.