fallback

Напрежението в глобалния транспорт поражда опасения за завръщане на инфлацията

На този фон производствените цени в САЩ се повишават

21:21 | 18.07.24 г.
Автор - снимка
Създател

Джейсън Стар усеща първите пристъпи на пандемично посттравматично стресово разстройство още в средата на април. Тогава вицепрезидентът по операциите в базираната в Монреал компания Globe Electric е чул нещо, което не е чувал от 18 месеца: резервациите за товарни кораби от Азия са все по-малко.

В рамките на няколко седмици спот тарифите на контейнерите се повишиха с най-много от 2022 г. насам, а клиентите са започнали да поръчват осветителни продукти по-рано от всякога преди пиковия сезон на продажбите през четвъртото тримесечие, пише Bloomberg.

„По-добре да започнем да планираме“, казва си той. „Кризата с транспорта по време на пандемията от Covid-19 наистина ни помогна да разберем как да се справим с бъдещи кризи с превоза като тази, в която се намираме в момента.“

Историческото прекъсване на световната търговия със стоки на стойност 25 трилиона долара, което достигна своята кулминация преди две години, остави дълбоки икономически белези от инфлация и сериозни притеснения за недостиг. Но то също така създаде буфери в компании като Globe Electric: екипите по снабдяване вече са по-гъвкави и разчитат на нови технологии и инструменти за данни, които направляват решенията им.

Елементът на времето

Засега търговията със стоки издържа на първия си шок след пандемията, без да се забелязва покачване на глобалните потребителски цени. Но не е сигурно, че това ще продължи дълго, ако затрудненията се окажат продължителни или започнат да затрудняват сухопътната логистика.

„Смятаме, че пазарите подценяват риска от повишаване на цените на превозите“, пишат икономисти от Nomura, ръководени от Джордж Моран. „Моделът ни показва, че може да има значителен натиск за повишаване на инфлацията.“

Ръстът на цените на морските превози показва признаци на отслабване. Изображение: Bloomberg

За централните банки по света, които са започнали или подготвят намаляване на лихвените проценти, всяко възобновяване на инфлацията на потребителските цени би представлявало сериозно предизвикателство. Това, което би могло да помогне на централните банкери, са усилията на морската индустрия за преодоляване на дисбалансите.

„Едно от нещата, които научих през последните няколко години, е почти да не очаквам стабилизиране - когато е твърде спокойно, се уверявам, че имам резервни планове“, казва Стар.

Крехкостта на световната търговия беше подчертана от шестмесечните нападения срещу кораби в Червено море, за които малцина експерти предвиждаха, че ще продължат толкова дълго.

Въпреки че смущенията не са достигнали нивата, наблюдавани по време на пандемията от Covid-19, вносителите предупреждават, че разходите в крайна сметка ще трябва да бъдат прехвърлени на потребителите.

Планове за пренасочване

Сред компаниите, които усещат удара, е и базираният в Пенсилвания търговец на едро на офис мебели COE Distributing. Компанията е използвала маршрута през Червено море, за да внася около 50% от продуктите си от своите азиатски производители.

„В момента това не се отразява или не е видимо за по-голямата част от потребителите в САЩ, но започваме да виждаме материални последици за разходите“, казва главният изпълнителен директор Джей Ди Юинг, който предупреждава, че може да се наложи да увеличи таксите за клиентите си през следващата година.

Той също така заяви, че последните трудности „със сигурност потвърждават“ необходимостта от преместване на производството по-близо до дома, въпреки че това ще бъде „дълъг процес“.

За други американски компании излагането на въздействието на циклите на транспортния пазар е по-силно от всякога.

Грег Дейвидсън, съосновател и главен изпълнителен директор на базираната в Ню Йорк компания за бебешки продукти, наречена Lalo, която доставя няколкостотин контейнера годишно от Азия, казва, че най-високата цена, която е платил за 40-футов товарен кашон, е била около 21 000 долара през 2022 г. Сега според спекулациите на индустрията ставките се връщат към 20 000 долара, казва той. Това би било значително увеличение в сравнение с 9000 долара, които е платил наскоро.

„Ако цените на контейнерите отново се повишат до близко ниво, това ще доведе до известна инфлация на известно количество стоки“, смята Дейвидсън.

Намеци за такъв ценови натиск вече се появиха. Производствените цени в САЩ се повишиха малко повече от прогнозираното през юни.

Последната криза идва точно в момент, когато търговците на едро и дребно в САЩ и Европа бързат да се снабдят със стокови запаси преди сезона на пазаруване за връщане в училище и в края на годината преди Коледа. Към това се прибавя и заплахата от по-високи американски мита върху китайския внос.

Вносът през пристанищата на Лос Анджелис се увеличава. Изображение: Bloomberg

„Единственият позитив тук е по-доброто разбиране на проблема, който продължаваме да имаме с прекъсванията“, каза Стивън Ламар, президент на Американската асоциация за облекло и обувки, която представлява над 1000 водещи търговски марки. „Това не означава, че този проблем е по-лесен за управление или справяне“.

Предизвикателствата пред Европа

Като се има предвид по-близкото им местоположение до Червено море, европейските компании вече усещат сериозни последици.

DFS Furniture, британски търговец на мебели на дребно, отправи предупреждение за печалбата си миналия месец, като се позова на транспортните прекъсвания в Червено море, които повишиха разходите и забавиха доставките.

Алекс Балдок, главен изпълнителен директор на Currys, заяви в разговор с анализатори миналия месец, че разходите по веригата на доставки и обслужването са „ударили линията на брутния марж“, което е принудило британския търговец на електроника да приложи мерки за контрол на разходите.

Ръководството на стокхолмската копания AddLife пък работи с доставчиците по „значителни“ забавяния, съобщи главният ѝ изпълнителен директор Фредрик Далборг в понеделник. Той добави, че в някои случаи се създават буферни запаси.

Все пак се появяват признаци, че последният спад в доставките може би е близо до своя връх.

В неотдавнашен изследователски доклад икономистите на Wells Fargo Тим Куинлан, Шанън Сири Грин и Никол Черви написаха, че „днешните по-високи разходи за превоз едва ли ще бъдат изцяло прехвърлени на крайния купувач“.

Тези прогнози обаче могат да се променят в случай на друг шок като суша в Панамския канал, недоволство на служителите в германските пристанища или стачка на докерите от Източното крайбрежие в САЩ и Мексиканския залив.

В Globe Electric, която превозва до 2000 контейнера годишно за клиенти от цяла Северна Америка, Стар звучи предпазливо оптимистичен за краткосрочните перспективи. Според него фрахтовите ставки трябва да започнат да се стабилизират и евентуално да се понижат през септември и октомври.

Но „ако това продължи още шест до дванадесет месеца, тогава ще трябва да се водят повече разговори“ за повишаване на цените, казва той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 21:21 | 18.07.24 г.
fallback
Още от Транспорт и инфраструктура виж още