fallback

Шест транспортни проекта с българско участие ще получат евросредства

Три от проектите са национални и за тях страната ще поличи близо 50 млн. евро под формата на безвъзмездно финансиране

16:32 | 17.07.24 г.

Шест проекта с българско участие са одобрени по Механизма за свързване на Европа, насочен към стратегически инвестиции в инфраструктурата. Три от проектите са национални и три – мултинационални, съобщават от Европейската комисия (ЕК).

Над 26,7 млн. евро се предвиждат за проект за изграждане на 6 нови безопасни и сигурни зони за паркиране на камиони, отговарящи на критериите за златно и платинено ниво на сигурност, с 426 паркоместа за тежкотоварни превозни средства на четири ключови места от мрежата TEN-T (трансевропейска транспортна мрежа) в България и в близост до градски райони и автомагистрали.

Вторият проект за близо 12,5 млн. евро е за модернизация на железопътните тягови подстанции в Червена вода и Хитрино край границата с Румъния при Гюргево.

Третият – за над 9 млн. евро, предвижда изграждането на нови ЖП-линии на пристанище Бургас за по-добра конкурентоспособност на железопътния товарен транспорт.

По линия на Механизма ЕК е избрала общо 134 проекта, които ще получат над 7 млрд. евро безвъзмездни средства от ЕС. Проектите са избрани от общо 408 заявления, подадени в рамките на настоящата покана за представяне на предложения до 18 януари 2024 г. Средствата ще се използват за съфинансиране на общите разходи по проекта. От 2014 г. насам Механизмът е подкрепил над 1500 проекта с 37,5 млрд. евро.

Около 83% от финансирането ще подкрепя проекти, с които се постигат целите на ЕС в областта на климата, като се подобрява и модернизира мрежата на ЕС от железопътни линии, вътрешни водни пътища и морски маршрути по трансевропейската транспортна мрежа (TEN-T). Железопътните проекти ще получат 80% от сумата от 7 млрд. евро.

Финансирането ще бъде отпуснато за големи проекти за подобряване на трансграничните железопътни връзки по основната трансевропейска транспортна мрежа — в балтийските държави членки (Rail Baltica), между Франция и Италия (Лион - Торино) и между Дания и Германия (тунел Фемарнпон).

Около 20 морски пристанища в Ирландия, Испания, Финландия, Нидерландия, Германия, Малта, Литва, Кипър, Хърватия, Гърция и Полша ще получат подкрепа за модернизиране на инфраструктурата, някои от които ще им позволят да доставят брегово електрозахранване на корабите или да транспортират енергия от възобновяеми източници.

Работата по инфраструктурата на вътрешните водни пътища ще подобри трансграничните връзки между Франция и Белгия в басейна на Сена — Шелда и между Румъния и България по река Дунав. Вътрешните пристанища в Австрия, Германия и Нидерландия също ще получат финансиране, за да могат да продължат да популяризират европейската мрежа от реки и канали за устойчив транспорт.

Що се отнася до автомобилния транспорт, стартирането на съвместни интелигентни транспортни системи и услуги (ИТС) и създаването на нови, безопасни и сигурни зони за паркиране ще повишат безопасността както за физическите лица, така и за специалистите.

Проектите за управление на въздушното движение ще продължат да развиват Единно европейско небе, така че въздушният транспорт да стане по-ефективен, по-безопасен и по-устойчив.

И накрая, няколко проекта ще дадат възможност за по-голям капацитет по коридорите на солидарността между ЕС и Украйна, създадени с цел улесняване на вноса и износа между Украйна и ЕС. Тези проекти обхващат: подобряване на пътната транспортна инфраструктура на граничните контролно-пропускателни пунктове между Украйна, Молдова и Румъния; работа за увеличаване на капацитета на железопътния граничен пункт Унгария-Украйна; нов пътен участък в Полша, който да го разшири до границата с Украйна; както и проучвания и работи за интегриране на украинската железопътна система в ЕС.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 16:32 | 17.07.24 г.
fallback
Още от Транспорт и инфраструктура виж още