Министерство на транспорта и туризма в Япония има луда идея за това как да увеличи ефективността на логистиката, да намали пътния трафик и да избегне все по-драматичния недостиг на работна ръка в азиатската страна: чрез изграждането на дълга близо 500 км напълно автоматизирана, подземна транспортна система, която да пренася пратки от Токио до Осака и обратно, разказва Fast Company.
Логистичната връзка между Токио и Осака обещава три основни предимства. Първото е облекчаване на задръстванията по някои от най-натоварените магистрали в страната. Министерството изчислява, че тази нова транспортна система ще поеме товар, равняващ се на този на 25 хил. камиона на ден. Това ще намали и замърсяването. Според министър Тецуо Сиаго „[проектът] не само ще се справи с логистичната криза, но и ще помогне за намаляване на емисиите от парникови газове“.
Премахването на задръстванията и намаляването на CO2 не са основните предимства на плана. Според японското правителство най-големият проблем, който решава тази гигантска конвейерна лента, е, че вече няма достатъчно хора, които да карат всички тези камиони.
По последни данни на японското правителство страната е изгубила 837 хил. души през годината, водеща до 1 октомври 2023 г. - най-големият годишен спад от началото на записите през 1950 г. Това е отрицателен прираст на населението от 2293 души на ден.
Според премиера Фумио Кишида Япония е „на ръба да не може да поддържа социални функции“. Това означава, че населението в трудоспособна възраст на Япония също се свива от върха от 87 млн. души през 1993 г. до 75,3 млн. души през 2018 г. Очаква се тенденцията да продължи. До 2030 г. се предвижда общото население да намалее от 126 млн. души през 2018 г. на 119 млн. души, което ще изостри недостига на работна ръка в различни сектори, включително логистиката.
Междувременно броят на доставките на малки колети се е удвоил през последните 30 години поради нарастването на онлайн пазаруването. Настоящата логистична инфраструктура се затруднява да се справи и тепърва ще се влошава. Според прогнозите на министерството 30% от пратките, изпратени през 2030 г., няма да бъдат доставени поради недостиг на работна ръка, причинен от намаляването на населението.
Системата ще използва напълно автоматизирани, електрически задвижвани палети, способни да пренасят до един тон товар всеки. Първоначално идеята е била да се движат по релси в средата на съществуващи магистрали, но сега правителството клони към тунели под тези маршрути. Палетите ще бъдат проектирани да превозват всякакви стоки, които могат да се поберат в тях – от пакети на Amazon и селскостопански стоки до прясна риба и продукти за ежедневни нужди.
Планираният маршрут се простира върху приблизително 310 км между Токио и Осака, като разходите за строителство се оценяват на до 26 млрд. долара. Разходите ще варират от 48 млн. до 550 млн. долара за всеки 10 км тунел, в зависимост от местоположението.
Проектът няма да бъде лесен за реализиране, с обичайните структурни и екологични предизвикателства, които идват от този тип мегаинфраструктури. Планът на министерството призовава за дискусии с участието на частния сектор за финансиране, заедно със създаването на специална организация за изграждане и администриране на новата транспортна система.