Европейската комисия (ЕК) е одобрила предложеното придобиване на съвместен контрол над ITA Airways от Deutsche Lufthansa AG и италианското Министерство на икономиката и финансите, съобщават от Комисията.
Двете страни по сделката са предложили отстъпки, за да разсеят опасенията на Брюксел за конкуренцията, става ясно от публикуваното съобщение.
Lufthansa купува 41% дял в ITA чрез увеличение на капитала от 325 млн. евро с опция за закупуване на останалата част от италианското правителство в бъдеще. Италианското Министерство на икономиката и финансите ще запази контролен дял в ITA след сделката, което ще стимулира конкуренцията вкл. и с партньорите от Lufthansa, посочват от ЕК.
Компаниите ще се откажат от някои слотове за излитане и кацане на летище „Линате“ в Милано, за да позволят на конкурент да развие маршрути от там до Централна Европа. Те също така ще позволят на други конкуренти да изпълняват полети между Рим или Милано и други летища в Централна Европа.
Lufthansa и Италия също така ще гарантират, че конкурентна авиокомпания ще има достъп до вътрешната мрежа на ITA, за да предложи непреки връзки между определени летища в Централна Европа и определени италиански градове, различни от Рим и Милано.
По отношение на маршрутите на дълги разстояния обединената компания е обещала да сключи споразумения с конкуренти, например за интерлайниране или размяна на слотове. Това ще доведе до увеличаване на честотата на директните полети и/или подобрени връзки за полети с едно кацане по всеки от маршрутите, според съобщението на Комисията.
ЕК ще оцени конкурентните авиокомпании, които ще оперират отстъпените слотове и маршрути, и ще ги одобри отделно, за да може сделката с Lufthansa да бъде завършена, става ясно още от съобщението. Под надзора на Комисията независим синдик ще следи за изпълнението на условията.
ITA Airways е правоприемник на фалиралата Alitalia и работи като национален превозвач на Италия от 2020 г. – най-тежката година за авиоиндустрията и туризма заради пандемията от Covid-19, припомня Politico.
Поредица от спасителни планове и друга финансова помощ за Alitalia в продължение на няколко десетилетия я превърнаха в почти постоянна точка на търкане с органите на ЕС за защита на конкуренцията.
Lufthansa изпревари Air France като най-голямата авиокомпания в Европа през 2019 г. Превозвачът купи три по-малки европейски авиокомпании през последните 20 години.
ЕК вдигна летвата за сделките между авиокомпаниите и смята, че отстъпването на слотове не е ефективен начин за справяне с проблемите, особено сега, когато засегнатите от пандемията авиокомпании не са склонни да въвеждат нови маршрути.
Сделката ще засили присъствието на Lufthansa на доходоносния южноевропейски пазар и е една от трите важни секторни сделки в Европа, с които водещите авиокомпании се опитват да увеличат мащаба, за да компенсират нарастващите оперативни разходи, допълва Ройтерс.
International Airlines Group, компанията майка на British Airways и Iberia, миналия месец поиска разрешение от европейските власти за поглъщането на по-малкия испански конкурент Air Europa. Air France-KLM придобива миноритарен дял в Scandinavian Airlines (SAS), а според различни публикации се интересува и от TAP Air Portugal.
Според анализатори Lufthansa вероятно ще трябва да направи значителна инвестиция, за да съживи ITA, и няма да е лесно италианската компания да стане жизнеспособна предвид и историята на нейния предшественик Alitalia.