Полската фирма Stadler Polska е избрана за доставката на 35 електрически мотрисни влака.
"Успешно са финализирани преговорите и вече има избран изпълнител за доставката на 35-те електрически мотрисни влака", съобщи министърът на транспорта и съобщенията Георги Гвоздейков по време на Green Transition Forum 4.0.
За изпълнител е избрана полската фирма “Stadler Polska Sp. z o.o.”. Предложената цена е 642,5 млн. лева, а срокът за доставка е 28 месеца. Подвижният състав ще бъде купен със средства от Плана за възстановяване и устойчивост.
Припомняме, че същата фирма - Stadler Polska, бе избрана през април за доставката до България на 7 двуетажни електрически влака, които ще бъдат закупени също със средства от Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ).
Подадените оферти в процедурата на договаряне без предварително обявление за доставка на 35 електрически мотриси бяха отворени през май. Общо четирима са участниците, подали документи в обществената поръчка – PESA, Alstom, Škoda и Stadler Polska.
Припомняме, че процедурата за доставка на 35 едноетажни мотрисни влака беше открита в началото на годината, но техническите спецификации на двама участници, подали оферти, не отговаряха на заложените изисквания. Предвид сложността и спецификата на поръчката с решение на министър Георги Гвоздейков транспортното министерство премина към процедура на договаряне без предварително обявление.
„Всичко това се случи по ясни критерии и методика, които бяха аналогични за всички 4 компании, които дойдоха на преговори“, каза министърът, цитиран от пресцентъра на Министерството на транспорта и съобщенията.
Гвоздейков подчерта, че се полагат усилия за усвояване на целия финансов ресурс по Плана за възстановяване и устойчивост. „Вече има подписан договор за производство на 9 маневрени локомотива, които ще бъдат необходими за депата“, припомни министърът. Вече е готов първият локомотив и следващата седмица се очаква неговото пристигане в София.
Гвоздейков информира, че по поръчката за доставка на 7 двуетажни електрически влака има възможност да бъдат поръчани още 3.
„Основен въпрос сега е доставката на 20 влака тип „пуш-пул“, които са за дълги разстояния. В момента преговаряме с ЕК, като нашето желание е да бъде заменен типът на влаковете с такъв, който да бъде произведен в по-кратки срокове. Вече сме на ръба чисто технологично с времето за производство, но ще положим максимум усилия да спасим и тези средства“, уточни министърът.
Той каза пред участниците във форума, че България ще може да реализира почти 100 млн. лева финансов ресурс за изграждане на електрически зарядни станции по пътните трасета, които са част от ТЕН-Т мрежата. Половината от средствата ще бъдат за изграждане на зарядни станции по пристанищата на река Дунав и Черно море.