Всеки момент в небето над вас минава самолет, пълен с хора, отиващи на ваканция, който оставя бели следи след себе си и спомени от Covid-19, които изглеждат като лош сън, пише Bloomberg.
Светът лети отново. През третото тримесечие 10,5 млн. полета трябва да прекосят небесата, сочат данни от индустрията, събрани от BloombergNEF. Международната асоциация за въздушен транспорт (ИАТА) очаква рекорден брой пътници тази година и самолети, които ще бъдат почти толкова пълни, колкото бяха преди вируса, използвайки рекордни количества гориво.
Тенденцията ще бъде посрещната с ужас от еколозите, тъй като води до съпътстващ ръст на въглеродните емисии и още един признак за ръст на туризма. Но за петролната индустрия съживяването е добре дошла подкрепа. Това е свят, в който ОПЕК и съюзниците ѝ са принудени от ранните дни на вируса, да поддържат предлагането на петрол изкуствено ограничено. Потреблението на гориво от самолетите пострада много повече и понесе по-траен удар от всеки друг традиционен петролен продукт.
„Като човешка раса започваме да пътуваме повече“, казва Юджийн Линдел, ръководител на рафинираните продукти в консултантската компания FGE. „Отърсваме се от пандемичните години“, допълва той.
Международните пътувания ще отбележат най-големия ръст. Те ще се увеличат с 9,7% тази година, с огромно повишение в Азия, Европа и Северна Америка. Очаква се международните полети от Азия да нараснат с 23%, но значителни увеличения има почти навсякъде.
В Сингапур, друг мост между Азия и Запада, броят на пътниците на летище Чанги през първите три месеца на 2024 г. – 16,5 млн. души, надхвърля нивата от 2019 г. Натрупаното търсене очерта Китай като водеща дестинация на летището за тримесечието след въвеждането на 30-дневно освобождаване от визи между двете страни.
Това води до рекорден брой пътници за ключови дестинации на дълги разстояния в Азия и Близкия изток. Международното летище в Дубай например регистрира най-натовареното си тримесечие в историята от гледна точка на брой пътници през първите три месеца на годината с 23 млн. посетители. Главният изпълнителен директор на летището очаква 91 млн. пътници до края на 2024 г., което е рекорд.
Но по-кратките разстояния са това, което наистина движи възстановяването, казва Саймън Уорън, анализатор във Vitol Group, най-големия независим търговец на петрол в света. Той очаква търсенето на самолетно гориво да се увеличи с 650 хил. барела дневно тази година.
„Глобалното търсене на самолети се върна на нивата преди Covid за първи път от 2020 г. Възстановяването е водено предимно от сектора на полетите на кратки разстояния. Самолетите са основният двигател на общия ръст в търсенето на петрол“, допълва той.
Търговци на петрол, които оценяват цените на самолетите, често следят колко струва в сравнение с дизела, относително сходен вид гориво, което има значително по-голям дял от световния петролен пазар. В Европа измерителят показва, че самолетното гориво е засилило позициите си от март насам, със сходна картина в Азия и САЩ, сочат данни за справедливата стойност, събрани от Bloomberg.
„Очакваме добри ръстове за търсенето на самолетно гориво в света въз основа на данните за резервациите за самолетно гориво, особено в Азия, на места като Китай“, коментира Даан Стрювен, ръководител на петролните анализи в Goldman Sachs Group. „Миналата година броят на международните полети например все още беше много, много нисък и ще продължим да наблюдаваме положителен ръст в търсенето на годишна база благодарение на възстановяването там“, допълва той.
Подобрения в ефективността
ИАТА прогнозира потребление от 99 млрд. галона тази година от световната авиационна индустрия, ръст с 3% спрямо 2019 г.
Но нарасналата ефективност забавя потреблението на гориво. Затова и други организации - както Международната агенция за енергия (МАЕ), така и FGE - не очакват търсенето на самолетно гориво, включително керосин, да надвиши нивото от 2019 г. тази година.
„Пътуването по въздух на практика се върна на нивата преди пандемията“, коментира Джефри Барън, анализатор в Администрацията за енергийна информация на САЩ. Но „те също така се опитват да повишат ефективността си от гледна точка на настаняване на повече хора в самолетите, така че да потребяват малко по-малко самолетно гориво, отколкото преди пандемията“, допълва той.