fallback

Недостигът на самолети се превръща в машина за пари за някои авиокомпании

Нискотарифни авиокомпании в САЩ и Европа трупат печалба от продажби и обратно наемане на самолети

11:42 | 31.05.24 г.

Недостигът на самолети се превръща в машина за пари за някои авиокомпании, тъй като недостатъчното предлагане позволява на авиопревозвачите да продават нови самолети на компании за отдаване под наем на много по-високи цени, отколкото са платили за тях, предава Ройтерс.

Авиокомпании като базираната в Денвър Frontier Airlines и унгарската Wizz Air обявиха печалби за милиони долари заради продажби на самолети, след като получиха доставки и ги наеха обратно за собствена употреба. Тези сделки за продажба и обратно наемане отдавна са начин за авиокомпаниите в света да генерират ликвидни средства и да смекчат натиска върху счетоводния си баланс.

Затегнатият авиационен пазар прави тези сделки далеч по-привлекателни, като тази година американските авиокомпании формират 24% от сделките за продажба и обратно наемане в света спрямо 10% през 2022 г., сочат данни на Cirium Ascend Consultancy.

Пътническите авиокомпании ще получат с 19% по-малко самолети тази година от очакванията заради производствени проблеми в Boeing и Airbus, счита консултантската компания AeroDynamic Advisory. Освен това се очаква около 350 самолета Airbus A320neo да бъдат приземени между 2024 и 2026 г., за да се отстрани недостатък в двигателите Pratt & Whitney на RTX.

В резултат на това цените на новите самолети са с 20% по-високи, отколкото в периода преди пандемията, казва Джон Хеймлич, главен икономист в Airlines for America, която представлява големи авиокомпании в САЩ.

Frontier обяви този месец печалба от 71 млн. долара през първото тримесечие в резултат на тези сделки, със 78% повече от миналата година. Тя вероятно ще отчете сходна печалба за настоящото тримесечие, казва Роб Морис, ръководител на глобалната консултантска компания Cirium.

Wizz Air постигна печалба от около 245 млн. евро през последната си финансова година, което е ръст от около 146%.

Морис определя пазара на продажби и обратно наемане като „много конкурентен“, като ценовата сила е при продаващата страна.

Някои авиокомпании се възползват повече от други благодарение на точния момент на поръчките. Frontier например направи голяма поръчка през 2021 г., когато инфлацията беше относително по-ниска, а търсенето на пътувания по въздух не се беше възстановило.

Американските авиокомпании като Delta, American и United също сключваха сделки, но не толкова често като Frontier. Нискотарифната авиокомпания има над 200 нови поръчани самолета Airbus, които трябва да бъдат доставени до 2029 г.

Frontier съобщи този месец, че макар да получава самолетите от Airbus със „значителна отстъпка от пазарната цена“, тя ги продава на наемодатели на много по-високи цени.

Този финансов инженеринг позволи на ултрабюджетната компания да излезе почти на нула през първото тримесечие, притеснявайки някои анализатори, които коментират, че бизнесът на авиокомпанията е започнал да разчита повече на тези сделки, отколкото на превозването на пътници.

„Оставаме притеснени, че големите печалби от продажбите и обратното наемане на самолети все повече придобиват основно значение за рентабилността на Frontier“, коментира анализаторът на JP Morgan Джейми Бейкър.

Но Frontier счита портфейла си с поръчки на самолети за „голям актив“ на пазар с ограничено предлагане, на който се очаква производствените предизвикателства за самолетостроителите да се запазят.

„Това е основна част от бизнеса, парите са реални“, коментира главният изпълнителен директор Бари Бифъл пред инвеститори този месец.

Наемодателите споделят това виждане. Ангъс Кели, главен изпълнителен директор на гиганта при отдаването на самолети под наем AerCap, прогнозира този месец, че затягането на световните авиопазари ще продължи до края на това десетилетие.

Цените на наемите растат

Растящите цени на новите самолети означават също растящи наеми. Авиокомпаниите заделят над 30% повече за наеми на самолети, отколкото преди пандемията, счита Хеймлич.

Наемът на Airbus A321neo достигна 455 хил. долара на месец, сочат данни на Cirium. Това е с 30% повече от 2020 г. насам. От авиокомпаниите се изисква не само да плащат месечни наеми за времето на наемните им договори, а и да правят разходи за поддръжка и да платят депозит за сигурност.

Забавянето на доставките на самолети също може да постави авиокомпаниите в затруднено положение, особено тези, които зависят от сделките, за да генерират средства и да управляват разходите си, коментира Кортни Милър, основател на консултантската компания Visual Approach Analytics.

Бразилската авиокомпания Gol, която поиска защита от фалит в САЩ по глава 11 тази година, не успя да се справи с високите наемни и лихвени разходи, след като Boeing не достави самолети с темп, който можеше да финансира дейностите ѝ.

Положението на Frontier не е толкова лошо, но тя е обявила печалба само в едно от последните пет тримесечия.

„Доставките трябва да продължат, за да финансират авиокомпанията. Какво ще стане, когато доставките се забавят?“, пита Милър.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 11:42 | 31.05.24 г.
fallback
Още от Транспорт и инфраструктура виж още