В последните месеци се увеличава броят на корабите от т.нар. "тъмна флотилия" - танкерите, които превозват петрол под санкции, и това поставя под въпрос плановете за превръщането на корабоплаването в по-зелена индустрия, пише Ройтерс. Тези танкери обикновено се движат на ръба на всички стандарти за безопасност - редовно с изключени транспондери и без застраховки, извършват рисковано претоварване в открито море, регистрирани са в държави с ниски изисквания за техническото състояние и т.н.
Но оказва се, че те използват най-нискокачествени горива, което съществено увеличава емисиите от корабоплаването, коментират източници на агенцията. В същото време индустрията е под растящ натиск да намали опасните емисии серен диоксид и други замърсители и постоянно се поставят цели за декарбонизация.
Анализатори отбелязват, че много кораби откриват възможности за заобикаляне на санкционните режими и пренасят руски, ирански и венецуелски петрол. Установяването на собствеността им обикновено е трудно. Те не използват и нито една услуга, предоставяна от западни компании.
"Тъмната флотилия е на стероиди. И измамните практики, в които участват, стават все по-сложни и усъвършенствани", казват експерти от британската Lloyd's List Intelligence. Данните на компанията сочат, че в момента в "тъмната флотилия" са 630 танкера спрямо 530 година по-рано, или вече 14,5% от танкерите в световен мащаб.
Някои корабособственици отбелязват, че броят на танкерите е още по-голям - към 800.
Подобни танкери се оказаха решението за руския петрол, който е под санкциите на Запада. Москва закупи стари танкери, някои от които готвени за скраб, не ползва западни услуги - за застраховане и логистика, и така пренася петрол, чиято цена надхвърля тавана от 60 долара за барел, наложен от Запада.
Преди войната в Украйна подобни танкери се използваха по-рядко и според Lloyd's List Intelligence броят им е било около 280-300. Този значителен ръст вече поставя въпроси за ефекта върху околната среда, наред с коментарите за неефективността на сакциите, които налага Западът.
Както повечето мерки за декарбонизация и при корабоплаването вече има регулации. Според изискванията на Международната морска огранизация (IMO) корабите могат да ползват единствено горива с ниско съдържание на сяра. Само кораби, снабдени със специални филтри, могат да използват по-замърсяващите горива. Цената им е с 20% по-ниска от тази на горивата с ниско съдържание на сяра.
Обикновено корабите зареждат с такива горива в Русия или Иран, казват източниците на Ройтерс. В Евразийския съюз беше взето решение замърсяващите горива да могат да бъдат използвани до края на 2026 година. Това оставя отворени пристанищата в Русия, Казахстан, Киргизстан, Армения и Беларус отворени за танкери, които не отговарят на екологичните стандарти на IMO. Иран пък доставя гориво за танкери от Близкия изток.
Според оценки на експерти корабните горива са едва 5% от всички горива, но за сметка на това 3500 пъти по-замърсяващи със серен диоксид атмосферата от автомобилните.