fallback

Експерт: Трябва да се промени контролът на граничните пунктове

Превозвачите губят по 200 млн. евро на година на румънската граница, но българската икономика губи милиарди, посочи Димитър Димитров

22:12 | 23.05.24 г.
Автор - снимка
Редактор

Проблемът с преминаването през границите не е само при Видин, имаме проблеми на границите с Русе и Турция, заяви пред Bulgaria ON AIR Димитър Димитров от Камарата на автомобилните превозвачи.

"В Турция се чака между 2-3 денонощия, стигали сме и до пет. Давали сме решения за всяка една от тези граници. На границите има много проверки, които се извършват, но категорично мястото им не е там", каза той в коментар за сложната ситуация на ГКПП "Видин", където камиони чакат около 24 часа, за да влязат в Румъния, проверките се бавят и това създава напрежение.

„За тази тапа говорим години наред, ясно е, че решението е съвместно между българската и румънската държава. Когато един камион напуска страната ни, нашите контролни органи няма какво толкова да му гледат. По-голямата и по-тежката проверка се пада на страната, в която влиза, тоест Румъния", посочи Димитров. Според него опашката от камиони става все по-голяма, въпреки че в сряда вечерта отвори новият буферен паркинг.

По думите му буферните паркинги са създадени, защото държавата абдикира от задълженията си. „Те трябва да са с достатъчен капацитет, за да могат да поемат всички камиони. Буферният паркинг е частен и е нормално всеки частник да си търси своето. Организацията е направена така, че буферният паркинг не може да бъде заобиколен. Изключително много страдат хората в региона, които имат ведомствени паркинги. Той се плаща еднократно на вход. Паркингът е само повод, за да обърнем внимание на същинския проблем“, обясни представителят на Камарата на автомобилните превозвачи.

Димитър Димитров попита защо таксата на "Дунав мост" не може да се плаща онлайн, след като от Агенция "Митници" работят на едно гише.

Той посочи и проблема с кантарите и подчерта, че те нямат място на границата – проверките трябва да са във вътрешността на страната. „По отношение на румънския контрол отново имаме кантар. Не само че везните са различни, но и резултатът е различен“, разкри Димитров още една причина за забавянето при превозите. И разкри, че румънските органи са единствените, които снимат къде е натоварена стоката и къде ще бъде разтоварена.

Друга причина за забавянето според него са проверките от румънска страна за мигранти.

„Това всичко бави. Ясно трябва да се разбере, че трябва да има разговори с румънците и те да бъдат на високо ниво. България трябва да впрегне сили и дипломация, за да се намери решение на този проблем, защото ако превозвачите губят по 200 млн. евро на година на тази граница, то българската икономика губи милиарди“, категоричен е представителят на Камарата на автомобилните превозвачи в България.

Димитър Димитров е на мнение, че преговорите между двете страни трябва да бъдат поставени на масата и да е ясно кога ангажиментите ще бъдат изпълнени.

"Последните месеци сме зачеркнали транспортното министерство, защото пак станахме заложник на някакви игри. Имаше поети ангажименти от ден първи от новия стар министър, той ни обеща няколко пъти, че ще събере на едно място Агенция "Митници", "Гранична полиция" и АПИ, и ще говорим за проблемите. Но такава среща не се реализира. Това министерство не работи, то е абдикирало. Занимаваме се с покупката на хеликоптери, влакове, никой не се занимава с автомобилния транспорт", настоя Димитров.

Защо пакет "Мобилност" стана нарицателен за проблемите на превозвачите в Европа? Ще има ли нови тапи при предстоящите летни ремонти на инфраструктурата до граничните пунктове? Ще бъдат ли затворени частично съоръженията по река Дунав, за да не се стигне до транспортен хаос? Накъде трябва да бъдат насочени усилията на новия Европарламент във връзка с транспорта? Ще реши ли сухопътният Шенген транспортните проблеми?

Гледайте още видеа в сайта на Bulgaria ON AIR.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 22:15 | 23.05.24 г.
fallback
Още от Транспорт и инфраструктура виж още