Европейската комисия да предложи незабавни и обвързващи законодателни мерки за създаване на стандарт за целия ЕС от средно една минута за обработка на тежкотоварни превозни средства на граничните пунктове в ЕС. Това се посочва в приетата днес от Европейския парламент резолюция по петицията на българския евродепутат от ЕНП/ГЕРБ Андрей Новаков за преодоляване на задръстванията от камиони по европейските граници.
Резолюцията идва като мярка за премахване на километричните опашки по границите след многократни призиви и инициативи за намиране на трайно решение на проблема и осигуряване на достойни условия за труд на шофьорите.
"Пробив е. Важно е за всички, които са пътували и виждат какво се случва по границите. Шанс за България е да се чуе с нещо хубаво, тъй като това е проблем в много държави. Инициативата е сто процента българска, защото сто процента от тези 45 хил. подписа, които събрахме, са дошли от България", заяви Новаков в коментар за Bulgaria ON AIR.
Предстои Съдът на Европейския съюз да се произнесе и да отмени част от Пакет "Мобилност", посочи още Новаков.
"Това трябва да е първата задача на новия комисар по транспорта, който ще дойде веднага след изборите. До края на годината трябва да имаме повече яснота. Текстът, който прие ЕП, е много категоричен - настоява за незабавно законодателна инициатива на ЕК, правно обвързваща, която да въведе една минута средно за преминаване на европейска граница в целия ЕС", конкретизира Новаков.
"Всеки ден напускат шофьори заради опашките по границите. На тях им се плаща да управляват камион, а не да прекарват по 3 дни на граници, без тоалетна, без легло, без храна и вода. Ето защо това е добре и за тях", каза още евродепутатът.
През февруари миналата година Андрей Новаков внесе в Европейския парламент 44 247 подписа с искане за дебат и позиция за решение на проблема. Документът беше разгледан в Комисията по петиции през ноември, а три месеца по-късно идеята беше включена в резолюция за гласуване от Европейския парламент. С нея Европейският парламент настоява също държавите членки да допускат камиони до по-малките гранични пунктове по време на ремонт на основните артерии. По този начин ще бъде избегнат наболял проблем, при който шофьорите изпадат в зависимост от произволни действия на отделните държави.
Специално внимание се обръща и на липсата на достатъчно професионални шофьори, като се очаква Европейската комисия и страните членки на ЕС да предложат конкретни мерки за стимулиране на интереса сред младите и за насърчаване на партньорствата между професионалните училища и транспортните компании.
В предложение за резолюция Европейският парламент призова България и Румъния да бъдат приети и в сухопътния Шенген до края на годината, след като проверките по морските и въздушни граници отпаднаха от 31 март. Евродепутатите подчертават, че стотици товарни превозни средства се задържат всеки ден по вътрешните граници на евросъюза, а това води до отражения за здравето и условията на труд на водачите, за пътната безопасност и дейността на превозвачите.
Новаков изрази песимизъм относно влизането ни в Шенген до края на годината.
"Да получим дата през 2025 г. е нещо по-възможно. Политическите трусове от последните дни стигнаха и до Брюксел, това не ни помага. В тях са замесени службите за сигурност, МВР. Трябва да се справяме с щети върху имиджа на България, който е накърнен", обобщи евродепутатът.