Българските авиопревозвачи могат изцяло да покрият нуждите на българския туристически пазар, ако необходимостта от този капацитет бъде заявена достатъчно рано и тези, които заявяват капацитета, да осигурят съответната заетост на въздухоплавателните средства. Това каза пред Bloomberg TV Bulgaria директорът на Асоциацията на българските авиокомпании (АБА) Станислав Станулов на годишната пресконференция на организацията.
Туроператорите, ако наистина могат да заявят подобен капацитет, ние сме в състояние да го покрием, посочи той. И уточни, че при съвременните нива на лизинг на самолети един самолет, ако не се намира в рамките на 15 до 18 часа във въздуха, няма как да покрие своите разходи.
Самолетният флот с българска регистрация се е увеличил с 59% за последните пет години - от 49 самолета през 2018 г. до 78 в края на миналата година, стана ясно на годишната пресконференция на Асоциацията на българските авиокомпании.
"Над 85% от пазарите от самолетите на българските авиокомпании работеха през 2023 година извън България, основно в Европа. Българската авиация разполага със 17 основни места за ремонт на 150-местни самолети спрямо 12 през 2018 година, при необходимост от 4-5 за техническо обслужване на нашите самолети. Останалите места, отвъд тези 25%, са с експортна ориентираност", посочи Станулов.
"Има проблем с първоначалното летателно обучение на млади пилоти", заяви събеседникът.
"Ние многократно сме го поставяли, но проблемът продължава. Вече 15 години стои като тема, като няколко пъти се опитваме да повдигнем въпроса пред държавата. Таксите, които ние, като авиационен бранш, плащаме за услуги към Министерството на транспорта и администрацията, надхвърля това, което е тяхната себестойност. Има излишък и ние предлагахме този излишък да бъде насочен обратно към развитие на авиацията, учредявайки (макар и не пълни, а частични) стимулиращи стипендии за млади пилоти. Това засега не се получава".
"Вече 10, а понякога и 15% от пилотите, които работят в българските авиокомпании са чужденци", каза събеседникът.