Емисиите от авиационния сектор са се удвоили през последните 30 години - по-бързо от всеки друг транспортен сектор.
Само транспортът ще генерира почти половината от емисиите на парникови газове в Европа през 2030 г., установи нов анализ на групата Transport & Environment (T&E), цитиран от Euronews.
Транспортните емисии на целия континент са се увеличили с повече от една четвърт от 1990 г. насам, въпреки че общите намаляват. От пика си през 2007 г. транспортът се декарбонизира над три пъти по-бавно от останалата част от икономиката, установява T&E.
„Добрата новина е, че емисиите от транспорта в Европа достигнаха връх. Лошата новина е, че други сектори се декарбонизират три пъти по-бързо“, изтъква Уилям Тодс, изпълнителен директор на T&E. „През 2030 г. почти половината от емисиите на континента ще идват от мобилността, което го прави проблемното дете на усилията на Европа в областта на климата. Декарбонизирането на сектора възможно най-бързо е жизненоважно, ако континентът иска да достигне нула до 2050 г.“, добавя той.
Кои са най-големите източници на транспортни емисии в ЕС?
През 2022 г. транспортът формира 29% от всички емисии в ЕС - почти двойно повече от нивата през 1990 г. Докато нетранспортните емисии са намалели с 38 на сто през последните 30 години, парниковите газове от авиацията, корабоплаването, автомобилния и железопътния транспорт са се увеличили с една четвърт.
Анализът също така показва, че автомобилите, работещи с бензин и дизел, генерират 40% от емисиите в транспорта. T&E казва, че зависимостта на Европа от автомобилите значително се е увеличила от 90-те години на миналия век, което води до повече превозни средства по пътищата и изграждане на допълнителна инфраструктура.
Като цяло автомобилният транспорт - включително камионите и автомобилите - генерира 70% от транспортните емисии.
Макар предварителните данни да показват, че емисиите от автомобилния транспорт и корабоплаването са намалели миналата година, този спад е компенсиран от възстановяването на въздушния транспорт след пандемията.
Авиационните емисии са се удвоили през последните 30 години - по-бързо от всеки друг транспортен сектор.
Защо транспортните емисии в Европа остават толкова високи?
Съгласно настоящите политики като част от европейската Зелена сделка анализът установява, че транспортните емисии рискуват да се увеличат до 44% от общите емисии.
В доклада се казва, че до 2040 г. ще намалят парниковите газове от авиацията, корабоплаването и сухопътния транспорт само с 25% в сравнение с нивата от 1990 г. До 2050 г. емисиите ще намалеят с 62 на сто.
T&E добавя, че колите, микробусите и камионите, закупени от тази година до забраната на ЕС за продажба на бензинови и дизелови автомобили през 2035 г., ще продължат да се движат по пътищата на Европа през следващите години.
Градовете също са в челните редици на този преход. Въпреки че кратките пътувания правят обществения транспорт, ходенето пеша и колоезденето по-жизнеспособен вариант, градските райони все още са доминирани от автомобили - макар че притежаването на автомобили е в застой от 10 или повече години в много големи европейски градове.
Няколко града, включително Брюксел, Лондон и Виена, дори отбелязаха спад в броя на личните автомобили от началото на века.
Има малко стимули за операторите на кораби да подобряват ефективността и се предвижда европейското корабоплаване да достигне една трета от общите транспортни емисии до 2050 г. съгласно настоящите политики. Въпреки че Европа е водеща, когато става въпрос за декарбонизация в този сектор, съществуващите политики все още предвиждат кораби, работещи с изкопаеми горива, след средата на века.
Увеличеният капацитет на летищата също стимулира търсенето на полети. Авиацията е най-интензивният от климатична гледна точка транспорт и отбелязва най-бързия ръст на покачване на емисиите от 1990 г. насам.
Как могат да бъдат намалени транспортните емисии в Европа?
T&E казва, че с правилните политики - като екологични горива за авиацията и корабоплаването, инвестиции в инфраструктура и електрификация на служебните автомобили - емисиите могат да бъдат почти напълно премахнати до средата на века.
„Автомобилите, камионите и микробусите могат да бъдат евтино електрифицирани с батерии и възобновяеми енергийни източници“, изтъква Тодс.
За да се декарбонизира транспортът в Европа, производството на електроенергия също трябва да бъде „изчистено“. Възобновяемите енергийни източници (ВЕИ) вече формират 44% от производството на енергия през 2023 г., но „трябва да сме сигурни, че не губим тези зелени електрони“, се изтъква в анализа.
T&E подчертава, че директната електрификация на превозните средства е почти четири пъти по-ефективна от използването на синтетични горива.
„Самолетите и корабите представляват по-сериозно предизвикателство и изискват големи усилия от доставчиците на гориво за увеличаване на екологичните горива като е-керосин и амоняк, както и план за премахване на авиационните следи“, добавя Тодс.
Съкращаването на полетите е единственият начин за значително намаляване на общото въздействие на авиацията върху климата през това десетилетие.
Това е нещо, което устойчивите авиационни горива не могат да постигнат в краткосрочен план. Водородните или електрическите самолети също се виждат на хоризонта, но способността им да намалят емисиите зависи до голяма степен от обещанията на производителите да доставят тези самолети.
Тодс също така казва, че приключването на разширяването на пътищата и летищата би направило декарбонизацията много по-лесна.