Дружеството за превоз на товари Uber Freight се фокусира върху разширяване на фрагментирания логистичен пазар в Европа, като компанията има за цел да увеличи десетократно стойността на своите управлявани товари до 2 млрд. евро през 2028 г. с дигитална платформа, която управлява всички вериги на доставки на бизнеса, пише Bloomberg.
Звеното на Uber Technologies Inc. е по-малко от подразделенията на американската компания за превоз и доставка, като формира 14% от общите приходи през 2023 г. Докато другите две звена отбелязаха ръст през миналата година, приходите от товари се свиха с почти 25% на годишна база, става ясно от документ, подаден до американската Комисия за ценните книжа и борсите (SEC).
Този спад се дължи най-вече на ниските цени на превозите с камиони, но сега се наблюдават признаци за обрат, тъй като проблемите във веригата на доставки биват облекчени, а завишените запаси намаляват.
Лиор Рон, основател и главен изпълнителен директор на Uber Freight, казва, че успехът с компаниите в Северна Америка е сред основните причини за силния тласък от другата страна на Атлантика.
„Имаме инфраструктурата на Uber в Европа, върху която можем да надграждаме от гледна точка на технологията и от гледна точка на марката, а от другата страна имаме клиенти от САЩ, глобални клиенти, които ни молят за помощ“, изтъква Рон в интервю за Bloomberg. „Много сме мотивирани да инвестираме в Европа“, добавя той.
По думите му Uber Freight е достигнала 200 млн. евро стойност на управляваните товари в Европа, докато се конкурира за по-голям пазарен дял с други логистични компании на пазар, който McKinsey & Co. оценява на 1,2 трлн. евро.
Uber Freight използва част от същата технология за видимост като популярните услуги за резервиране на превози и доставка, но не разчита само на изграждане на мрежа от независими шофьори, които да се свързват с изпращачи, нуждаещи се от превоз.
Видимост върху веригата на доставки
Рон описва модела като част от индустриална категория, наречена логистика чрез четвърта страна, или 4PL услуги, която включва поемане на цялото управление на веригата на доставки на компанията с цел повишаване на видимостта, намаляване на разходите и използване на данни.
Пътят на Uber Freight в Европа е изпълнен с препятствия. Компанията основава този бизнес през 2019 г. като дигитално посредничество за товари с дейност първоначално в Нидерландия, Германия и Полша.
По време на пандемията европейският посреднически бизнес за превоз на товари беше продаден на базираната в Берлин Sennder Technologies и фокусът се измести към основната дейност. Закупуването на Transplace от Uber Freight през 2021 г. ѝ позволи да навлезе отново в Европа като доставчик на управляван транспорт, използващ софтуер, вместо да бъде брокер за превоз на товари, който осигурява капацитет.
Флориан Нойхаус, логистичен експерт и партньор на McKinsey, казва, че има възможност в европейската логистична индустрия да се стандартизират оперативните платформи за спедиторите.
„Когато погледнете повечето от големите компании и брокери, предлагащи специално пътна логистика, всички те разработват свои собствени системи за управление на транспорта“, изтъква той. „Има предложения от страна на системи за управление на транспорта (TMS) за спедитори, но те често са или свързани с големите корпоративни доставчици на софтуер, или са сравнително малки предложения – така че няма абсолютен стандарт“, добавя Нойхаус.
За компаниите Рон казва, че Uber Freight може да бъде „контролната кула за цялата верига на доставки“ – управление на поръчки, планиране на доставки и работа с транспортни партньори. Това ще помогне за прозрачността на процеса, особено в Европа, където въглеродните отпечатъци от корабоплаването са с по-висок приоритет за проследяване, изтъква той.
„В САЩ е препоръчително да обърнете внимание на устойчивостта и емисиите на въглероден диоксид във вашата верига на доставки. В Европа това е задължително“, посочва Рон. „Това е нещо, което управленските екипи измерват, заинтересованите страни и инвеститорите очакват, а потребителите държат тези компании отговорни за много повече неща, отколкото в САЩ“, добавя той.