fallback

Лошите новини за корабоплаването са добри за акциите на корабните компании

Заради ударите на хутите и сушата в Панама маршрутите за превоз се удължават, което ограничава корабния капацитет и увеличава цените

11:18 | 26.02.24 г.

Вечерта на 17 януари плаващият под флага на Маршаловите острови и притежаван от САЩ кораб за сухи насипни товари Genco Picardy беше ударен от дрон, изстрелян от подкрепяните от Иран йеменски бунтовници хути (или хуси – бел. прев.), докато плава през Аденския залив, на около 100 мили от бреговете на Йемен.

190-метровият плавателен съд току-що е прекосил Суецкия канал с товар фосфати, превозвани от Египет до Индия.

Ударът на дрона предизвика малък пожар на Genco Picardy, който екипажът веднага се заема да потуши. Капитанът на кораба се обажда в офиса за техническо управление на Genco Shipping & Trading в Ченай, откъдето се свързват с централата в Ню Йорк, както и на горещите линии за помощ за военноморските сили на САЩ и Великобритания в региона.

Скоро след удара Genco Picardy е пресрещнат от индийски военен кораб, който го придружава по пътя му. Корабът успява да отплава до местоназначението си и няма пострадали членове на екипажа.

„Вероятно мина един час, преди да успея да говоря с капитана, защото той беше зает“, казва изпълнителният директор на Genco Джон Уобенсмит, цитиран от Barron’s. „Първият ми въпрос беше „Как е екипажът?“ и след това започнахме да оценяваме щетите, които, за щастие, бяха минимални“, допълва той.

Още преди удара Genco, чиито акции се търгуват на Нюйоркската фондова борса, е решила да спре да изпраща кораби през Суецкия канал и Червено море поради повишения риск от атаки от йеменските бунтовници. Само Genco Picardy и още един кораб на компанията са били в района тогава.

Genco има пазарна капитализация от около 770 млн. долара и притежава повече от 40 кораба за сухи насипни товари, които транспортират големи количества желязна руда, въглища, зърнени храни, торове и други стоки.

Основните корабни компании, сред които са Maersk, CMA CGM и Hapag-Lloyd, спряха транзита през ключовия корабен коридор. Вместо през Суецкия канал, през който се транспортират около 12% от световните търговски потоци, корабите, пътуващи между Азия и Европа, трябва да плават около африканския нос Добра надежда, което увеличава времето за пътуване с около 20 дни.

Продължаващата суша в Панама пък принуди властите да ограничат броя на корабите, пресичащи Панамския канал. През съоръжението се превозват около 5% от световния търговски обем. Корабите трябва да удължат пътуванията си, като навигират около нос Хорн в Южна Америка.

Резултатът от едновременните прекъсвания е ограничен капацитет за корабоплаване, а оттам скачат и цените. Средният дневен чартърен еквивалент на Genco за целия флот - статистика, използвана в корабната индустрия за представяне на средния дневен приход, генериран от плавателен съд, достига 17 373 долара през четвъртото тримесечие спрямо средно 14 766 долара за цялата 2023 г., съобщават от компанията.

Данните от първото тримесечие сочат, че показателят расте до 18 724 долара, като 81% от капацитета на Genco за периода е заключен при такъв среден дневен приход. Освен това, за първи път от 2008 г. цените за доставка през първото тримесечие са по-високи, отколкото през четвъртото тримесечие. Обикновено има сезонен спад в търсенето на корабоплаване в началото на годината поради причини, свързани с времето и реколтата.

От Genco допълват, че са спечелили 4,9 млн. долара през четвъртото тримесечие след отписване от 13,6 млн. долара, свързано с продажбата на три кораба. Ако се изключи въздействието на това отписване, нетната печалба би била 18,6 млн. долара. Това означава коригирана печалба от 43 цента на акция спрямо средна оценка на анализаторите от 44 цента.

По-високите цени на корабоплаването и сушата в Бразилия, които позволяват по-голямо производство на желязна руда, увеличават продажбите на Genco през последните три месеца на 2023 г. Нетните приходи се увеличават с 50% до 71 млн. долара, което е с 2 млн. долара под консенсусната прогноза на анализатори.

Скокът в тарифите за доставка и приходите доведе до голям ръст и в изплащането на дивиденти от компанията. Дивидентът се коригира постоянно по специална формула, свързана с тримесечния паричен поток. Дивидентът за четвъртото тримесечие, който ще бъде платен около 13 март, ще бъде 41 цента на акция, обявиха от Genco. За предходните две тримесечия бяха изплатени по 15 цента на акция.

Акциите на Genco поскъпват с 39% от началото на ноември.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 11:18 | 26.02.24 г.
fallback
Още от Транспорт и инфраструктура виж още