След инцидента с Boeing 737 MAX 9 миналата седмица на Boeing ще им бъде много трудно да възстановят имиджа си, защото това е поредният удар, ерозиращ доверието в компанията. Това каза в предаването „Бизнес старт“ на Bloomberg TV Bulgaria Александър Богоявленски, пилот, автор и водещ на предаването „Авиошоу“.
След инцидента със самолет 737 Max 9 две компании направиха проверки, които са установили недостатъчно затегнати болтове при проверка на тапите на вратите на приземените си самолети 737 Max. Авиокомпания Alaska Airlines е открила зле фиксирано оборудване на някои от самолетите 737 Мах. Alaska Air и United Airlines обявиха, че спират да използват някои самолети MAX 9. Alaska Air допълва, че е в преговори, „за да се определи каква, ако има такава, допълнителна работа е необходима, преди тези самолети да бъдат върнати в експлоатация“.
По думите на Богоявленски проблеми с производството и веригите на доставки вследствие на пандемията имаха всички, но вниманието се отклонява основно към Boeing, защото там проблемите са много сериозни и се коренят в корпоративната култура на компанията.
„Не трябва да се гонят само печалбите и приходите, а да се приоритизира качеството. Това е нещото, което Boeing трябва да преследва“, каза той.
Според него и контролът на регулаторния орган в САЩ е бил разхлабен.
„Атаки получиха заслужено и преставителите на Федералната авиационна администрация в САЩ за това, че по време на сертификационния процес на Boeing 737 Max 9 допускаха представители на Boeing да участват в този процес и едва ли не сами да сертифицират собствените си самолети“, каза още пилотът.
Така се стига и до тези пропуски в системата MCAS, за която се твърди, че е основният причинител на двете катастрофи с тези самолети, но естествено и обучението на екипажите и дори запознаването им с тази систама, което бе в основата на проблема. Към това се добавят и производствените проблеми и сега това ще добави до забавяне на производствените програми на Boeing, което е не само финансов удар, но и удар върху доверието, а това ще се отрази сериозно на авиокомпанията и на превозвачите, добави гостът.
„Има два модела на Boeing, които предстои да бъдат сертифицирани – 7 и 10. 7 е на финала, докато 10 още има да изпълнява тестови полети и задачи и това ще доведе до забавяне и на тази програма, като тя и без това се забавя с няколко години“, добави той.
Вижте целия коментар във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването „Бизнес старт“ може да гледате тук.