Недостиг на кораби за превоз на автомобили повишава цените за доставка до рекордни нива и ограничава потока от електрически превозни средства от Китай към Европа, съобщава Financial Times.
Спедиторските компании бракуваха по-стари кораби през 2020 г., когато автомобилните заводи по света не работеха заради пандемията, а очакванията са нови кораби за превоз на автомобили да не са готови през следващите три години.
Въпреки това по-бързото от очакваното възстановяване на световното търсене на автомобили, в комбинация със силния тласък към износ на Китай, изправи индустрията пред недостиг на ключови плавателни съдове.
„Световните доставки на автомобили са доста разгорещени“, казва изпълнителен директор на голям световен дистрибутор на автомобили, добавяйки, че броят на използваните кораби все още е с около 10% по-нисък от нивата преди Covid-19.
„Сега производителите на автомобили се връщат към производство и заедно с износа на Китай корабоплаването все повече се превръща в битка“, казва той.
Очаква се броят на автомобилите, доставени през океаните, да се е увеличил със 17% през 2023 г. до рекорден връх от 23,4 млн. единици, надвивайки предишния рекорд от 2018 г., посочва корабният агент Clarksons.
Европейският внос на автомобили бележи най-голямото увеличение спрямо всеки друг регион, нараствайки с 40% през 2023 г. Прогнозите са Китай да е доставил 4,3 млн. превозни средства през годината спрямо по-малко от 1 млн. през 2020 г. Япония и Корея са другите големи износители.
Недостигът в корабоплаването е довело до покачване на цените на ежедневните чартъри до 115 хил. долара, което е с 10% повече от 2022 г. и седем пъти над цените през 2019 г.
Индустрията сега „играе на догонване“, посочва Стивън Гордън, директор по проучванията в Clarksons.
„Пазарът е много затегнат“, казва той. „Отчасти се пренасят много автомобили..., а няма много нови кораби, излизащи на пазара“. През 2023 г. е имало поръчки за 80 нови кораба, но изграждането им отнема около три години, добавя той.
През 2020 г. са били бракувани повече „превозвачи само на автомобили и камиони, отколкото всяка друга година от 2016 г. насам, показва данни на корабната брокерска група Braemar.
Макар че много автомобилни производители доставят превозни средства по света, последният недостиг засяга най-вече китайските марки, които продават електрически автомобили в Европа, посочват анализатори. Китайските компании са засилили износа заради свръхкапацитет на местните си заводи и нямат други алтернативи, освен да ползват морски транспорт.
Китайските компании, които произвеждат на местна почва и продават в Европа „са изцяло изложени на морски превоз без европейски производствени заводи“, казва Матиас Шмит, анализатор, специализиран в следенето на продажби на е-автомобили в Европа.
Китайските производители стабилно разширяват пазарния си дял в Европа, докато повишават продажбите си в региона. Делът на автомобилите с китайска марка на континента обаче едва се е увеличил между септември и октомври, нещо, което до голяма степен се дължи на проблеми с корабоплаването, добавя Шмит.
Около един на всеки четири електромобила, продадени в Европа, идва от Китай, отчасти поради доставките от Tesla, BYD и Polestar. Renault, BMW и Volvo Cars също произвеждат някои модели в Китай за продажба в Европа.