fallback

Защо битката с хутите ще бъде по-трудна от тази със сомалийските пирати?

Заплахата от подкрепяните от Иран йеменски бунтовници не е нещо, с което корабните компании могат да се справят сами, като поставят въоръжена охрана на борда

17:44 | 07.01.24 г.

Търговските кораби, плаващи край бреговете на Африка, отново се сблъскват с тежко въоръжени мъже, които атакуват от моторни лодки. Това предизвиква широкообхватен морски отговор – товарните кораби поставиха въоръжена охрана на борда, като превозвачите се отклониха към по-безопасни води.

Заплахата, която йеменските бунтовници хути (или хуси) представляват в Червено море обаче, е много различна от тази на сомалийските пирати край Африканския рог преди повече от десетилетие и отбиването им може да се окаже по-трудно, пише Politico.

„Заплахата от сомалийските пирати беше различна по мащаб в сравнение с това, което хутите представят като заплаха за корабоплаването“, казва Джон Стоупърт, старши мениджър в Международната камара по корабоплаване. „Хутите са много по-добре въоръжени, имат много по-голям капацитет по отношение на атакуване и качване на кораби, а боеприпасите им са значително по-добри от всичко, което видяхме да използват сомалийските пирати“, допълва той.

Атаките от сомалийски пирати започнаха през 90-те години на XX век, но ескалираха значително и засегнаха международното корабоплаване след 2006 г., след като гражданската война доведе до фалит на държавата, която не успя да защити риболовната си индустрия от чуждестранни конкуренти. Обеднелите Обеднялите сомалийски рибари на свой ред започнаха да атакуват търговски кораби за пари.

Пиратството край бреговете на Сомалия достигна своя връх около 2012 г. Международна коалиция с участието на САЩ, Обединеното кралство, Япония, Канада и Франция започна да дава патрули в региона и разположи въоръжена охрана на плавателни съдове. Арестуването и преследването на пирати, както регионално, така и вътре в Сомалия, бяха ключовите съставки на успеха на коалицията.

За разлика от сомалийците хутите използват различни технологии като дронове и ракети, както и моторни лодки. Техните мотиви също така са различни от тези на сомалийците, тъй като атакуват кораби заради войната в ивицата Газа, а не заради икономическа изгода.

„Те се насочват към всякакви кораби, които са пряко или косвено свързани с Израел. В повечето случаи изглежда, че това се проверява, но понякога връзката между целта и Израел е доста трудна за намиране“, казва Дидие Льорой, научен сътрудник в Кралския висш институт за отбрана, белгийски мозъчен тръст.

Проблем с пиратството

Хутите и сомалийците може да са много различни, но Западът разглежда и двете като проблем с пиратството, обслужващ стратегическа цел.

„САЩ и съюзниците им всъщност се опитват да се справят с това като с кризата със сомалийските пирати“, казва Тобиас Борк, старши научен сътрудник по сигурността в Близкия изток в Royal United Services Institute.

Третирането на хутите като „вид пиратска група извън закона“ означава, че „всяка форма на военен ангажимент с тях може да бъде поставена в тази рамка, допълва Борк.

Обратно, залозите биха били много различни, ако хутите се смятаха за „квазидържавен/недържавен актьор в модела например на „Хизбула“, която се подкрепя от Иран, и следователно ангажирането с тях би означавало по същество битка с един от съюзниците на Иран в Близкия изток", коментира анализаторът.

САЩ се затрудняват да съберат подкрепа за своята операция по сигурността в Червено море сред скептично настроените съюзници. Международното сътрудничество с участието на Москва и Пекин, както по време на нападенията на сомалийските пирати, също не е на масата. В резултат на това няколко корабни линии преустановиха дейността си в района. Корабите, които все още преминават през водния път, са засилили сигурността на борда.

Атаките на хутите подчертават ограниченията на това, което превозвачите могат да постигнат сами. „Можете да имате сигурност на място срещу потенциално отвличане, като поставите въоръжена охрана, а в моментите, когато хутите използват моторни лодки, за да се опитат да заловят кораби, този вид сигурност не е достатъчен“, посочва Борк.

Това не работи и при другите атаки на хутите. „Когато хусите използват хеликоптери, ние вече сме в малко по-различно пространство. Когато използват ракети, за да нанесат щети, не можете наистина да очаквате един вид стандартен търговски кораб да има сложна технология за противоракетна отбрана на борда“, посочва Борк.

Заплахата от хутите, казва Марко Форгионе, генерален директор в Института за износ и международна търговия, „не е нещо, с което отделна корабна компания или дори общност от корабни компании може да се справи. Това е политически и военен въпрос и ще е необходимо политическо решение, за да се реши проблемът“, заключава той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 17:44 | 07.01.24 г.
fallback
Още от Транспорт и инфраструктура виж още