Част от световното корабоплаване вече избягва Червено море след поредица от нападения срещу плавателни съдове по ключовия воден път, който е жизненоважен за транспортирането на всичко - от петрол до въглища и телевизори, пише Bloomberg.
Откакто нападенията зачестиха миналия месец, най-малко 13 кораба са станали обект на атаки в района. Според компанията за сигурност Ambrey Intelligence броят им е дори по-голям.
Как точно обаче изглежда въздействието на нападенията до момента?
По-малко големи кораби
Проследяването на корабите показва, че на 17 декември броят на корабите, навлезли в Аденския залив, е 58.
Според Clarkson Research Services Ltd., подразделение на най-големия корабен брокер в света, претеглено по размера на корабите, това е със 70% по-малко от среднодневното ниво, регистрирано през първата половина на декември. По брой на плавателните съдове спадът е от 30%.
Допълнително разстояние за изминаване
Отклоненията увеличават разстоянията, изминавани от корабите, което повишава търсенето на плавателни съдове.
Едно пътуване от Азия до Северна Европа, което е типично за контейнери, превозващи всичко - от играчки до мебели - се удължава с около 3200 морски мили, когато се плава около Африка, вместо през Суецкия канал, твърди Clarkson Research.
Всичко това означава, че стоките ще пътуват по-дълго до местоназначението си. Според Питър Санд, главен анализатор в Xeneta, едно по-дълго плаване по този маршрут струва около 1 млн. долара допълнително гориво.
Контейнерни превози
Сред компаниите, които обявиха спиране на превозите, са европейски гиганти като A.P. Moller-Maersk A/S и CMA CGM, както и азиатски като Yang Ming и HMM Co.
Почти всички компании, чийто флот се движи през Суецкия канал, са преустановили дейността си или са я пренасочили.
Във вторник някои от тях дори започнаха да обявяват форсмажорни обстоятелства, което означава, че не могат да изпълняват договорните си задължения.
Как още влияят развитията в Червено море - четете в сайта на Bloomberg TV Bulgaria