Най-големите компании в областта на морския транспорт в Европа искат постепенно да премахнат корабите, захранвани само с изкопаеми горива. Предложението беше обявено в петък в съвместно изявление на Mediterranean Shipping Co. (MSC), AP Moller-Maersk A/S, CMA CGM SA и Hapag-Lloyd AG – четири от петте най-големи превозвачи в света, съобщава Bloomberg.
Техният призив е част от по-широкия ангажимент за действия за намаляване на емисиите на парникови газове в индустрията, отправен към участниците в конференцията на ООН за климата, известна като COP 28.
„Искаме да видим края на доставките на кораби, които могат да работят само с изкопаеми горива“, изтъква Сорен Тофт, главен изпълнителен директор на лидера в индустрията MSC, който е базиран в Женева. „Конкретните доставки на алтернативни горива – и световно признатите цени на парниковите газове – са от съществено значение“, добавя той.
Корабоплаването е основен източник на въглеродни емисии и индустрията е генерирала повече от 1 милиард тона през 2018 г. Въпреки че секторът предприе някои стъпки към декарбонизация, напредъкът остава относително ограничен, като по-голямата част от световния флот все още работи с петрол. Алтернативните морски горива включват чисти форми на метанол и амоняк, както и втечнен природен газ (LNG).
Компаниите също призоваха за „механизъм за ценообразуване“, за да направи екологичното гориво конкурентно по време на прехода, както и за подкрепа на фирмите да се насочат към целите, определени по-рано тази година от Международната морска организация (МАЕ).
Тези необвързващи цели не са достатъчни, за да може светът да избегне покачване на глобалните температури с повече от 1,5 градуса по Целзий спрямо прединдустриалните нива, изтъкват от Международния съвет за чист транспорт.
Предприемане на мерки
Големите превозвачи, току-що преминали през двугодишен период на рекордни печалби по време на пандемията, полагат допълнителни усилия, за да подчертаят своята загриженост към околната среда, докато техните клиенти се опитват да ограничат въглеродния си отпечатък.
Базираната в Копенхаген Maersk разполага с кораб, който може да работи със зелен метанол и чака още 24 такива плавателни съда до 2027 г. Компанията иска да постигне въглеродна неутралност до 2040 г.
Междувременно CMA CGM заяви, че е похарчила близо 15 млрд. долара за декарбонизиране на флота си и ще разполага със 120 кораба, които могат да работят с метанол и LNG до 2028 г.