"Вагонен завод – Интерком" в Дряново е пред затваряне заради неспазване на договор, поради което ръководството на БДЖ предприема съответните стъпки. Това съобщи по Нова телевизия министърът на транспорта и съобщенията Георги Гвоздейков.
Той коментира казуса, представяйки аргументите на БДЖ. "На 22 април 2021 е сключен договор за срок от две години, като е поет ангажимент да бъдат модернизирани 15 вагона. Общата стойност на договора е 26 млн. лева. Платен е аванс на стойност близо 7 млн. лева. Изпълнителят не спазва основните три етапа от този договор, до 22 октомври 2022 г. той е длъжен да ги изпълни. Възложителят - БДЖ "Пътнически превози", е принуден да си потърси правата. В този случай изпълнителят изважда сертификат за форсмажор в COVID периода, като с този сертификат възложителят получава удължаване на срока на договора с още една година и получава допълнително финансиране от порядъка на близо 1 млн. лева към тази сума. Дадената сума към момента е 9 млн. лева, за нея БДЖ не е получило абсолютно нищо. Договорът изтича на 31 декември 2023 г.", напомни министърът.
Според него ако за един вагон досега са изхарчени 9 млн. лева, това означава, че за 15 вагона държавата ще трябва да плати 135 млн. лева и това е недопустимо.
Гвоздейков потвърди, че БДЖ ще поиска прекратяване на договора и ще си търси парите по съответния ред. Той съобщи още, че е водил разговори с посланици на други държави в търсене на възможност да бъде осигурен подвижен състав за железниците. Утре за Германия заминава екип, който ще води разговори с Deutsche Bahn, като според министъра от там могат да осигурят вагони, и то по-качествени от тези, които е трябвало да се ремонтират в Дряново.
Гвоздейков обясни, че офертите за новите влакове, които ще се вземат по Националния план за възстановяване и устойчивост за обновяване на жп състава, ще бъдат отворени до края на годината и ще бъде избран изпълнител. Към момента обществената поръчка за доставка на 18 маневрени локомотива е приключила и тази седмица ще стане ясно дали са допустими участниците. Министърът обясни, че до края на годината трябва да се сключи договорът, като изпълнението е предвидено за 33 месеца.
Той напомни, че поръчката за 20 влака от подвижния състав на БДЖ тип push-pull беше спряна с временна мярка от Комисията за защита на конкуренцията, но поясни, че преди десет дни жалбоподателят „странно“ оттегля жалбата си и процедурата „си върви“, като до 7 декември е срокът за подаване на оферти.
"Има процедура и за седем двуетажни влака", добави Гвоздейков.
Гвоздейков увери, че до началото на 2027 г. българският жп транспорт ще изглежда по европейски начин.
Що се отнася до снежната блокада вчера, министърът е категоричен, че положението се нормализира, а с това и разписанието на БДЖ. „През изминалите часове обстановката беше изключително сложна. Над 30 екипа работиха на терен при силен снеговалеж и вятър. Главните жп линии вече са проходими и влаковете постепенно влизат в график“, заяви министърът на транспорта и съобщенията.
Той поясни, че все още се работи по две от второстепенните линии и движението там не е отблокирано. Едно от тях е направлението е Карнобат-Синдел, по което вчера имаше сериозно закъснение. Транспортният министър обясни, че пътниците се извозват с автобуси от Карнобат до Варна и няма бедстващи. По думите му вчера пътниците са стояли около 4-5 часа, докато се направи организация. „В случая и обстановката по пътищата бе лоша, затова е и забавянето“, посочи още Гвоздейков.
„Полетите по летищата в страната се извършват по график, обясни още той. – Преди полет при ниски температури всеки самолет трябва да бъде обработен против обледеняване по крилата и тялото. Тази процедура е задължителна.“
Министърът обърна внимание, че някои компании за автобусен превоз не са взели всички мерки и затова има проблеми по пътищата. "Част от хаоса се създава и от самите водачи. Когато ни информират медиите, че се очаква усложнена зимна обстановка, ние тогава се сещаме, че трябва да тръгнем на път, и то абсолютно неподготвени", предупреди той.