IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Корабите по света са изправени пред огромна климатична сметка от 3,6 млрд. долара

Тази сума ще расте значително до 2026 г., когато превозвачите ще трябва да покриват на 100% отделените емисии

17:50 | 25.11.23 г. 26
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Корабите, които плават до европейските пристанища, са изправени пред обща сметка за въглеродни емисии в размер на 3,6 млрд. долара през следващата година, когато ще бъде въведено този вид таксуване, докато континентът увеличава усилията си за борба с изменението на климата, пише Bloomberg.

Сумата е приблизителна оценка на общата цена за спазване на Системата за търговия с емисии на Европейския съюз (ЕС) - ETS, направена от Drewry Shipping Consultants.

Съгласно регламента, който влиза в сила на 1 януари, корабите, които пристигат и отплават от пристанищата на ЕС, трябва да плащат за своето въглеродно замърсяване, което засяга доставките на всичко - от контейнерни товари с готови стоки до втечнен природен газ (LNG), необходим за затопляне на домовете през зимата.

Глобалната корабна индустрия е генерирала повече от 1 млрд. тона въглероден диоксид (CO2) в атмосферата през 2018 г. и се захранва почти изключително от горива, получени от петрол, които са доста по-евтини от нисковъглеродните алтернативи. Нейното въвеждане в ETS е част от плана на ЕС за декарбонизиране на сектора.

Въпреки че достига милиарди долара, сметката е част от приходите, генерирани от международното корабоплаване, и е малко вероятно да окаже голямо влияние върху цените, които потребителите плащат за стоките. За сравнение миналата година индустриалният лидер AP Moller-Maersk отчете печалба от около 30 млрд. долара.

През 2024 г. контейнеровоз, плаващ между Европа и Азия, може да наложи такси от около 810 хил. евро (887 хил. долара) съгласно ETS, показва скорошна оценка на морската класификационна организация DNV, която предполага цена на въглерода от 90 евро на тон.

Сумата е само около 10% от годишната сметка за гориво на същия кораб – което означава, че промените в цената на петрола сами по себе си могат лесно да надхвърлят цялата стойност на ETS.

Контейнери

По подобен начин вариациите в разходите за превоз на стоки с контейнери между Европа и Азия през последните години са по-малки от разходите на ЕС за ETS. А механизмът ще съставлява само малка част от сметките за превоз на петрол и газ.

Новите правила едва ли ще позволят на чисти алтернативи като зеления метанол да се конкурират по цена с изкопаемите горива в близко бъдеще, коментира Стийн Рубенс, старши консултант в Drewry.

„Дори цената на зелените горива да намалее наполовина през следващите три години, има нужда от повече данъци, за да се изравнят условията“, изтъква той, добавяйки: „Зеленият метанол вероятно ще остане в значително неблагоприятно положение поне до 2026 г.“

Пропуски в търговията

Въпреки че ETS съставлява малка част от транспортните разходи, вече се говори за това как търговци и компании могат да използват вратички, за да избегнат плащането на таксите.

Шест държави членки на ЕС - главно по крайбрежието на Средиземно море - изразиха опасения миналия месец, че изпращачите могат да избегнат таксите по ETS, ако акостират в пристанища близо до, но извън ЕС. Блокът вече каза, че египетското пристанище Порт Саид и мароканският комплекс Tanger Med трябва да бъдат идентифицирани като „съседни пристанища за трансбордиране на контейнери“, за да се предотврати избягването на таксите.

Друг потенциален начин за заобикаляне на таксите би бил използването на трансфери от кораб на кораб, при които товарите се прехвърлят между плавателни съдове в морето.

Например, ако петролен танкер отплава от Сингапур до европейска пристанищна зона, разтовари се чрез подобен трансфер и след това отплава обратно към Сингапур, той няма да дължи нищо по ETS, изтъкват от DNV. Това е така, защото всъщност никога не е спирал в пристанище на ЕС.

„Комисията ще следи отблизо възможните трансфери от кораб на кораб в контекста на предстоящото прилагане на ETS за морския сектор“, посочва говорител на Европейската комисия (ЕК). „Когато е уместно, Комисията ще бъде готова да предложи мерки за справяне с всяко избягващо поведение, за да запази целостта и ефективността на ETS на ЕС“, добавя той.

Нарастващи разходи

Разходите за спазване на ETS, която се прилага както за Европейското икономическо пространство, така и за пристанищата на ЕС, засега може да са относително ниски за толкова голяма индустрия като корабоплаването. Но почти сигурно ще стане по-скъпо: въпреки че спедиторите трябва да покрият само 40% от емисиите си през 2024 г., тази цел ще нарасне до 70% през 2025 г. и до 100% през 2026 г. - същата година, когато емисиите на метан и азотен оксид ще попаднат в обхвата на правилата.

Използвайки същите предположения, които са включени в оценката на Drewry за 2024 г., която се основава на действителни емисии от 2022 г. и цена от 100 евро на тон CO2, това ще генерира обща сметка за 2026 г. от 9 млрд. долара.

И ако приемем, че съответствието с ETS наистина стане значително по-скъпо, икономическите аргументи за използване на вратички също могат да нараснат.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 17:50 | 25.11.23 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Транспорт и инфраструктура виж още

Коментари

15
rate up comment 3 rate down comment 19
zelka007
преди 11 месеца
на който му е интересно ... това е индийска корабостроителница ... водни таксита и фериботи задвижвани от слънчева енергия ... duckduckgo --> navaltboats ... инджинерите си ги произвеждат , не четат форума ... :))) ... индийците беха докарали цена от $2,60 разход за 40км маршрут на ферибота ... малко спартанско в него , ама все пак ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
14
rate up comment 3 rate down comment 19
zelka007
преди 11 месеца
на който му е интересно ... това е полска корабостроителница ... яхти хибриди и задвижвани от само от слънчева енергия ... duckduckgo --> sunreef-catamarans ... инджинерите си ги произвеждат , не четат форума ... :)))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
13
rate up comment 3 rate down comment 20
zelka007
преди 11 месеца
на който му е интересно ... това е испанска корабостроителница ... фериботи задвижвани от слънчева енергия ... duckduckgo --> metaltecnaval ecoboat ... инджинерите си ги произвеждат , не четат форума ... :)))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
12
rate up comment 4 rate down comment 1
data
преди 11 месеца
замяната на корабното гориво с някакво веи гориво към момента е абсолютен мираж . Един презокеански танкер или контейнеровоз консумира средно 200-250 т мазут на ден за да се движи с 20-23 възла крайцерска скорост . Освен атомните двигатели няма кой да даде подобна енергийна плътност Платната закойто говори зелката са възможни при много ама много малки кораби . За пример се дава контейнеровоз с 50 контейнера а в същото време супер презокеанските контейнеровози на Мерск возят по 18000 парчета
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
11
rate up comment 6 rate down comment 3
Tikva007
преди 11 месеца
До: Tikva00: И или отговаряй конкретно на въпроса, или хващай тримарана и друм някъде на слънце! Не искам да ме разхождаш с примери по земните кълбета. България е конкретно географско място с конкретен климат, конкретни нужди и конкретно население. Такива изкуствени мозъчни присадки кото теб са по-вредни и от ковида, с който ни таковахте родител No. 1, а с климатичната завера - и родител No. 2, с което окончателно щи ни закопате. Ако сме такива офффци да ви позволим.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 5 rate down comment 4
Tikva007
преди 11 месеца
До: zelka00: И понеже никога не си написал тук идна буква истина, ще нарисувам картинката аз: от инсталирани в България почти 4 ГВт ФЕЦ и около 1 ГВт ВяЕЦ, в момента генерацията от слънце е 130 МВт, а от вятър, не че не ддухха, е 170 МВт. Ако имаше инсталирани 50 ГВт, каквито са бляновете (плановете), генерацията щеше да е 3 ГВт. С тях коое по-напред - батерии за през нощта и електрокарите ще зареждате, или дневното потребление на Българиа под преспите, което в момента е 5 ГВт. ?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 4 rate down comment 3
mr. Yoda
преди 11 месеца
Писарушките по света са изправени пред огромна кли3матична сметка заради AI.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 8 rate down comment 3
Tikva007
преди 11 месеца
До: zelka00: Ти туканка от години ни се упражняваш да убеждаваш ддееббалите като теб, защото нормалните ти се смеят, че екстра ще си живкаме с ВЕИ без АЕЦ и ТЕЦ. Цяло лято туканка ни праща на сайта на ЕСО eso.bg да гледаме, как фотоволтаиците пребиват АЕЦ-а и че същото ще е и зимъска, кога сняг забръска. Хайде сега, или отивай на сайта на ЕСО и докладвай тук какво виждаш там като генерация от 5 ГВт ВЕИ, или хващай някой товарен тримаран с платна и заминавай на своя родител No. 1 в отверстието.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 5 rate down comment 31
zelka007
преди 11 месеца
До: evlogi ... има едни французи , т.е. не са само едни има поне 20-30 корабостроителници които имат такива проекти , но аз тези ги следя ... duckduckgo --> Vela-transport . ще строят товарен тримаран с платна . вероятно ще се упражнявате и тук , ама те не знаят за форума (не знам дали съм го писал досега) и ще го строят ... :))) ... 50 контейнера на курс , много ли са малко ли са , ама без гориво и емисии , почти без поддръжка , Париж - Ню Йорк , 10-15 дена по-бързо от стандартен контейнеровоз
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 5 rate down comment 30
zelka007
преди 11 месеца
До: evlogi ... туканка ми се упражнявахте преди ковида всички като писах за тях ... ама те инджинерите от корабостроителницата не знаят за форума и си ги правят яхтите и си продават ... сега по цял свят ги копират като идея , има едно 10 корабостроителници които са заимствали идеята ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още