Корабите, които плават до европейските пристанища, са изправени пред обща сметка за въглеродни емисии в размер на 3,6 млрд. долара през следващата година, когато ще бъде въведено този вид таксуване, докато континентът увеличава усилията си за борба с изменението на климата, пише Bloomberg.
Сумата е приблизителна оценка на общата цена за спазване на Системата за търговия с емисии на Европейския съюз (ЕС) - ETS, направена от Drewry Shipping Consultants.
Съгласно регламента, който влиза в сила на 1 януари, корабите, които пристигат и отплават от пристанищата на ЕС, трябва да плащат за своето въглеродно замърсяване, което засяга доставките на всичко - от контейнерни товари с готови стоки до втечнен природен газ (LNG), необходим за затопляне на домовете през зимата.
Глобалната корабна индустрия е генерирала повече от 1 млрд. тона въглероден диоксид (CO2) в атмосферата през 2018 г. и се захранва почти изключително от горива, получени от петрол, които са доста по-евтини от нисковъглеродните алтернативи. Нейното въвеждане в ETS е част от плана на ЕС за декарбонизиране на сектора.
Въпреки че достига милиарди долара, сметката е част от приходите, генерирани от международното корабоплаване, и е малко вероятно да окаже голямо влияние върху цените, които потребителите плащат за стоките. За сравнение миналата година индустриалният лидер AP Moller-Maersk отчете печалба от около 30 млрд. долара.
През 2024 г. контейнеровоз, плаващ между Европа и Азия, може да наложи такси от около 810 хил. евро (887 хил. долара) съгласно ETS, показва скорошна оценка на морската класификационна организация DNV, която предполага цена на въглерода от 90 евро на тон.
Сумата е само около 10% от годишната сметка за гориво на същия кораб – което означава, че промените в цената на петрола сами по себе си могат лесно да надхвърлят цялата стойност на ETS.
Контейнери
По подобен начин вариациите в разходите за превоз на стоки с контейнери между Европа и Азия през последните години са по-малки от разходите на ЕС за ETS. А механизмът ще съставлява само малка част от сметките за превоз на петрол и газ.
Новите правила едва ли ще позволят на чисти алтернативи като зеления метанол да се конкурират по цена с изкопаемите горива в близко бъдеще, коментира Стийн Рубенс, старши консултант в Drewry.
„Дори цената на зелените горива да намалее наполовина през следващите три години, има нужда от повече данъци, за да се изравнят условията“, изтъква той, добавяйки: „Зеленият метанол вероятно ще остане в значително неблагоприятно положение поне до 2026 г.“
Пропуски в търговията
Въпреки че ETS съставлява малка част от транспортните разходи, вече се говори за това как търговци и компании могат да използват вратички, за да избегнат плащането на таксите.
Шест държави членки на ЕС - главно по крайбрежието на Средиземно море - изразиха опасения миналия месец, че изпращачите могат да избегнат таксите по ETS, ако акостират в пристанища близо до, но извън ЕС. Блокът вече каза, че египетското пристанище Порт Саид и мароканският комплекс Tanger Med трябва да бъдат идентифицирани като „съседни пристанища за трансбордиране на контейнери“, за да се предотврати избягването на таксите.
Друг потенциален начин за заобикаляне на таксите би бил използването на трансфери от кораб на кораб, при които товарите се прехвърлят между плавателни съдове в морето.
Например, ако петролен танкер отплава от Сингапур до европейска пристанищна зона, разтовари се чрез подобен трансфер и след това отплава обратно към Сингапур, той няма да дължи нищо по ETS, изтъкват от DNV. Това е така, защото всъщност никога не е спирал в пристанище на ЕС.
„Комисията ще следи отблизо възможните трансфери от кораб на кораб в контекста на предстоящото прилагане на ETS за морския сектор“, посочва говорител на Европейската комисия (ЕК). „Когато е уместно, Комисията ще бъде готова да предложи мерки за справяне с всяко избягващо поведение, за да запази целостта и ефективността на ETS на ЕС“, добавя той.
Нарастващи разходи
Разходите за спазване на ETS, която се прилага както за Европейското икономическо пространство, така и за пристанищата на ЕС, засега може да са относително ниски за толкова голяма индустрия като корабоплаването. Но почти сигурно ще стане по-скъпо: въпреки че спедиторите трябва да покрият само 40% от емисиите си през 2024 г., тази цел ще нарасне до 70% през 2025 г. и до 100% през 2026 г. - същата година, когато емисиите на метан и азотен оксид ще попаднат в обхвата на правилата.
Използвайки същите предположения, които са включени в оценката на Drewry за 2024 г., която се основава на действителни емисии от 2022 г. и цена от 100 евро на тон CO2, това ще генерира обща сметка за 2026 г. от 9 млрд. долара.
И ако приемем, че съответствието с ETS наистина стане значително по-скъпо, икономическите аргументи за използване на вратички също могат да нараснат.
преди 1 година До: khao ... най ми е забавен кат зацикли в елементаризмите си и xoмo цинизмите си ... :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: Tikva007 верно че пребиваваш предимно под масата... но тази зима за сега е доста топла.. отива към рекордна! но ти си глууупав и съдиш за целия сезон само по днешния ден... класическа малоуууюна копейка отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: zelka00: Това вече от тримарана ли го написа? Ако да, това ще го отчиташ някой ден като най-умната си постъпка - да си грабнеш батерията и да се спасяваш, защото вие - зелените хунвейбини, ще имате същата съдба като китайските си братя от 60-те години. Още сме ноември и ако тази зима върви така, напролет може и да обявят края на *Зелената революция*. Добре е да знаеш, че след кото Мао обявява края на *Културната революция*, хунвейбините стават непотребни и често стават жертви на вендета. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: mistt ... ам що се занимаваш с деЦки сайт ?! тичай в сайт за възрастни ... :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: Tikva007 ... посред зима ... облачен ден , е айде не е много облачен в София вече ... 13:00 ... ФЕЦ - 922МВт , ВяЕЦ - 299МВт ... те тъй ... подобри ли се мрежата , ще включат още ВЕИта ... нема да има повече газ ,въглища и ядрени централи ... утичат ... !! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: zelka007ot много години не съм влизал тук, ама ти вместо да растеш, яко деградираш... имаш разсъждения на 3 годишно лапе вече... тичай за бустера, че нова вълна иде! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: data ... същото ще стане и с корабите ... всяко усъвършенстване на технология за добив на слънчева енергия ще бъде прилагано в тях , всяко усъвършенстване на улавяне и управление на вятъра ще бъде прилагано , всяко усъвършенстване на ел.двигатели и батерии ще бъде прилагано ... така както въглеродните квоти помогнаха на енергетиката , така и въглеродните квоти в/у корабните горива ще помогнат на корабособствениците и корабостроителите ... те затова се въвеждат ... въпреки квuчунгерите ... !! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: data ... ще се търси равновесна точка някъде в производителността ... ти пишеш за технология на превоз усъвършенствана в продължение на векове ... от която е изстискано всичко възможно ... :))) ... туканка се преметаха по форума за електрички , преди петилетка , че не можели 300-400км да минат , вървели по 100-200 и толкоз ... да ама в момента можеш да си купиш такива дето минават 700км и отгоре ... :))) ... до 2030 ще има масово и такива с пробег 1500км , готов съм да се обзаложа ... !! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: Tikva007 ... смешно-злобно-политкомисарче ... от неколко годинки ти пиша , злобееш вече само за изключенията ... !! кога не е възможно да караме на ВЕИ в голям мащаб ... :))) ... а те се смаляват ... в момента пишеш за два-три месеца в годината и то само за облачното време ... скоро и това ще се промени ... ти сега ли откриваш , че в облачен ден фотоволтаиците дават 20% от обикновеният си добив ... ?! ... нема да ви бъде с въглищата , газчицата и ядрата . омиргате нефелни тролейчетa ... !! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година на който му е интересно ... това е френска корабостроителница ... научно-изследователски кораб , презокеански клас !! задвижван само от слънчева енергия + твърди платна за зор заман... duckduckgo --> energy-observer ... инджинерите са га построили , не четат форума ... :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар