През последните две години преди началото на руската инвазия в Украйна частният Boeing 737 на руския олигарх Владимир Евтушенков обикаляше света и кацаше на френската Ривиера, Малдивите и Сейшелите, световните столици и финансови центрове, разказва в Ройтерс в специално проучване, цитирано от БТА.
През настоящата година освен до някои дестинации, традиционни за свръхбогатите, той е спирал няколко пъти в Казахстан, Киргизстан, Беларус и Китай, сочат данни на сайта за проследяване на полетите Flightradar24.
Ограниченията, наложени от Запада, карат богатите руснаци да търсят различни начини да оставят самолетите си във въздуха, но санкциите неминуемо се отразяват.
Boeing-ът на Евтушенков е сред 50-те частни самолета, пререгистрирани под руски флаг след началото на войната, сочат необявявани досега данни от националния авиационен регистър, видени от Ройтерс.
Няколко от тези репатрирани самолети са свързани с видни руски политици и бизнесмени, според двама източници от руския авиационен сектор, пожелали анонимност. Според тях Евтушенков лично е ползвал самолета, който до миналата година е носил логото на неговата компания АФК „Система“, оперираща в разнообразни сектори - от телекомуникации до дърводобив, показват снимки от сайта Jetphotos.
Евтушенков заяви, че няма да отговаря на въпроси за самолета, включително и дали го ползва. Формално той се отказа от контрола върху „Система“, след като миналата година Великобритания му наложи санкции, но остава най-големият акционер в компанията.
„Росавиация“, руският авиационен регулатор, и министерството на транспорта не отговориха на отправените им въпроси.
Някои самолети стоят по пистите
Някои доскоро любими на руските олигарси юрисдикции като Аруба и остров Ман спазват западните санкции. А това направи трудно, дори невъзможно, за руските самолети, летящи под техен флаг, да получават застраховки, гориво и разрешения за полети, посочва един от източниците.
Поставянето на машините под руски флаг обаче дава възможност те да летят до и от страни, които не са наложили изрична забрана като например Турция и Дубай. Общият брой на бизнес самолетите под руски флаг в момента е 145 спрямо 97 през март 2022 г.
Въпреки тези маневри повече от половината от около 400-те руски частни и корпоративни самолети или стоят по пистите в чужбина, или вече са продадени, посочва един от цитираните източници.
Поради наложените санкции руски самолети не могат да летят до страните членки на ЕС. Преди началото на войната руските олигарси често пътуваха из Европа по бизнес или за забавление, а и много от самолетите им бяха регистрирани на континента.
Според авиационни източници, които управляват бизнес самолети, сега някои руски олигарси, които не фигурират в списъка на санкционираните, летят от Русия до Турция или някои бивши съветски републики, след което се прекачват на други самолети до летища в Европа. Това се случва поне веднъж седмично, казва един от източниците, без да разкриват подробности.
Според митнически данни някои от национализираните самолети са свързани с държавни предприятия и бизнес лидери, подкрепящи войната на Путин в Украйна или пряко свързани с него.
Те включват Bombardier Challenger 650 на „Уралкалий“, водещ производител на торове, оглавяван до неотдавна от Дмитрий Мазепин, присъствал на срещата на Путин с олигарсите по-рано тази година. Bombardier Global 6000 пък е внесен от ВЕБ.РФ, държавна банка за развитие, оглавявана от Игор Шувалов, бивш първи вицепремиер.
ВЕБ, „Уралкалий“ и Мазепин не са отговорили на изпратените им от Ройтерс въпроси.
Митнически данни показват, че най-много частни самолети са били репатрирани след началото на войната от бившите съветски републики, ОАЕ и Турция. Както и Boeing-ът на Евтушенков, така и други пререгистрирани самолети избягват да навлизат в европейското въздушно пространство и летят само до "приятелски" държави, сочат данните на Flightradar.
Подрязани криле
През декември 2021 г. на пистата в Прага е заснет Boeing, носещ регистрацията P4-AFK от Аруба, показва снимка в Jetphotos. Самолетът е украсен със сиви линии и носи лого на „Система“ на опашката.
Година по-късно, когато войната вече отдавна е в ход, самолетът се появява в Бишкек, столицата на Киргизстан, според друга фотография в същия сайт. Номерът на опашката обаче е сменен с руската регистрация RA-73890, а логото на „Система“ е изчезнало. Калъфите на двигателите обаче все още носят идентификационния номер P4-AFK и сивите линии.
„Система“ отказа коментар за самолета и чия собственост е той сега.
САЩ включиха компанията в санкционния си списък едва на 2 ноември.
От началото на 2020 г. до началото на войната в Украйна P4-AFK е летял многократно до Германия, Люксембург, Швейцария и Малдивите, и по един път до Хърватия, Чехия и Сейшелите, сочат данни на Flightradar. Той е извършил 105 полета в Русия, 17 във Франция, осем в Италия, ОАЕ и Латвия, пет до Великобритания и четири до Турция.
След началото на войната самолетът е извършил само 14 полета до Турция, ОАЕ, Оман и Казахстан, без да навлиза в Европа.
Според руския авиационен регистър, публикуван на уебсайта на „Росавиация“ през август, самолетът е регистриран под руски флаг през декември.
Митнически данни показват, че той официално е внесен в Русия на 30 декември от Бишкек, след което лети основно на руска територия.
Досега през 2023 г. той е летял 47 пъти в Русия и общо девет пъти до Казахстан, Киргизстан, Беларус и Китай.