fallback

Нощните влакове в Европа трудно набират скорост

Секторът е изправен пред редица проблеми с остарялата мрежа и различните стандарти, състезавайки се с нискотарифните авиокомпании

18:57 | 05.11.23 г. 1

Преди няколко години в Европа се заговори за намаляване на емисиите чрез ограничаване на пътуванията със самолет по къси разстояния. Като алтернатива бяха посочени влаковете, които могат да превозят по-голям брой пътници, а пътуването би могло да е практически беземисионно, в зависимост от източника на електроенергията по мрежата.

Но оказва се, че пътуването с влак трудно набира скорост, особено при нощните влакове. Развитието им е съпроводено с бюрокрация и стари проблеми, разказва Ройтерс. European Sleeper, нидерландско-белгийски стартъп, опитва да върне блясъка на нощните влакове в Европа с тяхното по-бавното, но романтично и устойчиво пътуване.

Компанията обаче е изправена пред много проблеми - от трудности при набиране на средства, бюрокрация (пускането на влака по линията Брюксел - Берлин отнема месеци на съгласуване с жп операторите), конкуренцията от нискотарифните компании, до остарялата жп мрежа в Европа. През миналата година European Sleeper търсеше да наеме спални вагони втора ръка и вложи много за ремонта и модернизацията им. През първото си лято компанията успя да превози повече от 20 хил. души.

Сега се опитва да намери средства, за да си купи собствени вагони, защото проблеми в последния момент са наложили на няколко пъти отлагане на пътуването или заместване на спалните места с обикновени. Според представителите на компанията инвестицията в подвижния състав е от съществено значение за развитието на сектора.

European Sleeper се борят да намерят 40 млн.- 60 млн. евро, за да купят собствени спални вагони, или повече от 10 пъти от сумата, която са успели да наберат от инвеститори досега в своята история.

Някои техни конкуренти имат държавна подкрепа - пример е австрийската OBB. През миналата година компанията е превозила 1,5 млн. пасажери, като резервациите са със седмици напред. През декември тяхната мрежа Nightjet ще предложи две нови дестинации от Берлин до Паржи, както и до Брюксел.

Австрийската компания си купи 33 нови модерни спални вагона от Siemens Mobility за сумата от 720 млн. евро и се радва на голямо търсене. Но дори е за OBB най-големите предизвикателства остават.

Нощните влакове, които могат да бъдат много успешен конкурент на пътническия превоз, намалявайки трафика по пътищата в пиковите часове за пътуващите. От гледна точка на екологичните цели пътуването с влак е много по-устойчиво, отколкото със самолет или автомобил.

Проучване на Ройтерс подсказа за част от проблемите - ясно се вижда увеличаване на интереса към високоскоростните влакове, но и свиване с 2/3 на нощните пътувания в Европа в периода 2001 - 2019 година, което съвпада и с възхода на нискотарифните компании.

В момента например пътуване с влак от Берлин до Цюрих отнема 12 часа и струва 160 евро. Билет за нискотарифна авиокомпания струва наполовина и отнема много по-малко време, включително и с проверките за сигурност по летищата и чакането на опашки.

Изчисленията на норвежкото правителство сочат, че само влакът, свързващ Осло с Копенхаген, се нуждае от субсидии в рамките на 4 млн. долара годишно, за да бъде цената на билета приемлива за пътуващите.

Социологическите проучвания показват, че поне на думи европейците имат желание да използват нощните влакове. В Испания например 32% от участвалите в анкета изразяват много голямо желание да използват такава услуга, а 47% - до голяма степен имат такова желание. Като цяло средно в големите европейски икономики (Полша, Испания, Франция, Германия и Нидерландия) 67% имат ясно изразено позитивно отношение към пътуванията с нощния влак.

Поддръжниците на жп транспорта настояват за по-ясна държавна подкрепа - например освобождаване от ДДС на трансграничните пътувания или по-ниски такси за използване на жп мрежата. Разходите за компаниите се увеличават и от остарялата жп мрежа в Европа, различните стандарти в страните и различните езици.

Заради тези предизвикателства нощните влакове често изостават с часове от разписанието си, макар и за част от пътуващите това да означава още малко време за сън в само на пръв поглед неудобните легла в купетата.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 18:57 | 05.11.23 г.
fallback
Още от Транспорт и инфраструктура виж още