Мащабен интермодален хъб с метростанция и жп гара започва в западната част на София. Новата метростанция ще бъде на бул. "Панчо Владигеров" между депо "Обеля" и метростанция "Обеля" и има връзка с първи и втори метродиаметър, с жп мрежата и с автобусния транспорт, съобщава пресцентърът на Столична община.
„Това е модерен транспортен обект, който дава перспектива за развитие на града в тази част на София“, каза столичният кмет Йорданка Фандъкова при обявяване началото на строителните дейности на обекта. Тя откри строителната площадка заедно с директора на "Метрополитен" Стоян Братоев и зам.-кметът на София Дончо Барбалов.
Очаква се с изграждането на новата метростанция още 12 хил. души да използват най-удобния и екологичен транспорт ежедневно. Броят на автомобилите ще намалее с около 5600 дневно, а вредните емисии във въздуха - с около 1500 тона годишно, посочи също Фандъкова.
Тя съобщи, че за последните 14 години са изградени 42 км, което е 80% от действащото метро. В момента 380 хил. души ползват ежедневно метрото, а в края на 2025 г., след приключването на участъка през Подуяне, се очаква още 45 хил. души да се придвижват ежедневно с метро. След изграждането и на участъка през „Слатина“ през 2027 г. прогнозите са над половин милион души всеки ден да използват метро.
Бъдещата спирка на софийското метро ще служи за прекачване на пътниците между Линия 1 и Линия 2 на метрото и ще бъде начална и за двете линии. Освен станцията ще се изгражда 900 м тунелен участък за връзка със съществуващия метротунел, който ще осъществява комуникацията с депо „Обеля“.
Върху метростанцията Национална компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ) ще изгради през следващите три години и нова жп гара, като изходите на станцията ще излизат на пероните. Така западните направления на железопътната мрежа – тези към Драгоман, Кюстендил и Божурище, ще имат директна връзка с Линия 1 и Линия 2 на столичното метро. Жп гарата е включена в проект за модернизацията на жп линията София –Драгоман.
Поради предвидените функции на крайна спирка на двете метролинии 1 и 2 в проектното решение на метростанцията е предвидено да се изпълни централен перон с широчина 9,5 м, дължина 100 м и светла височина 3,5 м. Предвижда се гарата да бъде с един страничен и един централен перон, като коловозите стават три. Метростанцията ще има три изхода, като два от тях ще имат връзка с жп спирката и съответните перони. За достъп до тях и до южната страна на жк „Модерно предградие” ще има асансьори, ескалатори и стълбища.
При реализацията на проекта не се предвижда затварянето на бул. „Панчо Владигеров”, ул. „Обелско шосе” или вътрешнокварталните улици в жк „Обеля 1”. Това ще бъде постигнато чрез въвеждането на етапност при строителството и при временната организация на движение.
Стойността на проекта е 23,2 млн. евро без ДДС, а срокът на изпълнение е 36 месеца и се очаква обектът да бъде готов през октомври 2026 г.
С изграждането на новата метростанция ще се постигне и значително намаление на интервалите на движение на влаковете по Линии 1 и 2.
Подготвени са планове за бъдещите разширения на метрото и с други три участъка, съобщи Фандъкова. Те са през “Люлин” до околовръстния път, през кв. “Витоша” до район “Студентски” и до околовръстния път при кв.Симеоново.