Потреблението на горива от транспорта ще достигне своя пик до 2030 година и след това плавно ще намалява до 725 млн. тона петролен еквивалент годишно през 2050 година, пише Международната агенция за енергетика (МАЕ) в своя прогноза.
Данните на агенцията сочат, че година след пандемията от коронавируса, която измени за кратко тенденциите, сухопътният транспорт е отговарял за 20% от крайното енергийно потребление и за около 50% от световното потребление на петрол. Заради развитието на икономиката и увеличаването на населението нуждите от транспорт растат съществено през последните десетилетия.
Декарбонизацията на транспорта е сред основните предизвикателства на зеления преход, става ясно още от анализите. В периода 2000 - 2021 година емисиите въглероден диоксид от сухопътния транспорт се увеличават с около 40%. През 2021 година директните емисии от транспорта са 7,7 гигатона, като 95% от тях са свързани с потреблението на петрол. Основните замърсители са Индия и Китай, които са емитирали към 1,5 млн. тона въглероден диоксид през 2021 година.
Към 2021 година има около 2,3 млрд. автомобили по света. Най-съществен ръст на регистрациите има в големите развиващи се икономики - Индия, Китай, Бразилия, Южна Африка и т.н., отбелязва МАЕ. По данните на агенцията към 2000 година регистрираните автомобили там са били 185 млн., а 21 години по-късно са вече 1 млрд. В останалите части от света ръстът е от 42%.
Намаляването на емисиите е предизвикателство за развиващите се икономики, допълва още агенцията и сочи някои успешни примери от тезидържави, като например насърчаването на публичния транспорт, постигнато чрез бързи автобусни линии в градовете в Индонезия и Бразилия.
Електрификацията на публичния транспорт - чрез повече електробуси и електротранспорт (тролеи, влакове или трамваи) също е решение, а по отношение на личните електромобили в някои страни все още има програми за насърчаване на покупките, тъй като цените им продължават да са по-висико спярмо конвенционалните двигатели.
В допълнение градските власти могат да подкрепят и други инициативи за намаляване на замърсяването надвъздуха - ходенето пеша или карането на велосипеди.
Развиващите се икономики имат на разположение средства от различни институции - банки за развитие, инфраструктурни проекти, както и финансови институции и компании, за да могат да извършат зелената трансформация, отчита още МАЕ.