Товарните превози по въздух се радваха на рекордно търсене, когато COVID-19 затвори граници и наруши вериги за доставка. Сега те изпитват затруднения заради свръхкапацитет и намаляващи цени на товарите в момент, когато бумът на товарните превози отстъпва място на твърдо кацане, предава Ройтерс.
Потребителите, разполагащи средствата да прекарат затварянето в онлайн пазаруване на стоки, които трябваше да бъдат доставени, отклонявайки бюджети от ресторанти и забавления, пътуват във все по-голям брой.
Резултатът? Пътническите самолет, които останаха на земята по време на здравната криза, отново летят и връщат в играта товарното си пространство, което се конкурира със специализираните товарни самолети.
Преходът в търсенето от стоки отново към услуги и голямото разширяване на товарния капацитет в пътническите самолети намалиха с една трета цените на превоза на товари през миналата година.
Някои пилоти напускат, за да запълнят свободни позиции при пътнически авиокомпании.
Освен това корабите отново плават, след като задръстването пренесе обикновени стоки като дънки и вани във въздуха по време на пандемията.
Това е перфектна буря за индустрията на преноса на товари по въздух, оценявана на около 200 млрд. долара, която е отговорна за една трета от световната търговия от гледна точка на стойност, съобщават ръководители в индустрията и анализатори.
Доставчици, чиито разходи за товари нараснаха през 2021 г., ще имат по-голяма сила във воденето на преговори за цените през зимата, счита норвежката компания за анализ на товарите Xeneta.
Това трябва да смекчи инфлационния натиск върху леките стоки с висока стойност – от електроника до луксозни стоки, които традиционно пътуват по въздух. Но е лоша новина за товарните оператори.
Мащабът на проблемите пред индустрията е очертан от документи на Western Global Airlines, която поиска защита от фалит по Глава 11 пред съд в Делауър миналата седмица.
Базираната във Флорида компания за превози посочи „бързо засилващите се макроикономически насрещни ветрове, които преследват целия сектор на преноса на товари по въздух от края на 2022 г.“.
Съдбата на Western Global е емблематична за рисковете и ползите във волатилния глобален бизнес с товари.
Авиокомпанията се разшири, когато клиенти с подписан договор, включително Japan Airlines, някога доминираща сила в товарите по въздух, спряха да оперират товарни самолети след собствения си фалит през 2010 г., въпреки че впоследствие обяви ограничено връщане към товарите.
Сега самата Western Global става жертва на пазарните колебания.
По данни на Xeneta в началото на август превозът на един килограм товари по въздух е струвал около 2,30 долара въз основа на глобални средни спот цени. Това е спад с 35% спрямо същия период на миналата година и с над 50% спрямо връхната точка от близо пет долара в края на 2021 г.
Вярно е, че цените остават с 36% над нивата преди пандемията, но разходите за гориво и недостигът на работна ръка също рязко растат.
Но има и някои положителни сигнали. През юни товарите по въздух отбелязаха най-бавното си свиване от февруари 2022 г., съобщи Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA).
Цените на товарите от Китай или от Югоизточна Азия към САЩ са нараснали с 5% до 7% от средата на юли, сочат данни на Xeneta. Но това може отчасти да се дължи на затрудненията пред Китай да съживи вътрешната си икономика, която отчете дефлация през юли.
Спадът се случва в труден момент за самолетопроизводители, които са инвестирали в разработването на нови товарни версии на широкофюзелажни самолети.
Търсенето на самолети без прозорци нарасна по време на блокадите около COVID-19, тъй като авиокомпаниите се втурнаха да разширяват или модернизират флотилията си.
От май 2019 г. активната флотилия от товарни самолети е нараснала с 22%, казва Еди Пеняжек, ръководител на консултантската компания Ishka. Но делът на товарните самолети, които не летят, отново расте.
След месеци на спадаща доходност „моментът не е добър за покупка на товарни самолети“, казва ръководител в авиационната индустрия, пожелал да остане анонимен. Доходността измерва средните приходи на тон, коригирани към разстоянието.
Cathay Pacific, петата по големина товарна авиокомпания, отложи окончателните си решения за потенциална поръчка на стойност 2 млрд. долара, съобщават източници от индустрията.
Cathay съобщи в имейл, че ще продължи да преценява от какви товарни самолети може да има нужда и остава „отворена за всички възможности“.
Boeing и Airbus съобщиха, че отделни прогнози за 20-годишното търсене на над 2000 нови или преустроени самолета остават непроменени.
Но инвеститорите, които искат да превърнат пътнически самолети в товарни, също намаляват, казва Пеняжек.
Това възстановява спокойствието в спекулативния край на пазара на самолети, специализиран в регенерирането им след превозването на пътници.
„Виждаме, че хората намаляват поръчките и отлагат, самолетите не отиват при клиентите, веднага щом бъдат преустроени“, казва Робърт Конви, старши вицепрезидент на базираната в Маями компания Aeronautical Engineers.