fallback

Гвоздейков: Положението в БДЖ е трагично, модернизацията започва веднага

Планът е до края на 2026 г. да приключат всички инфраструктурни проекти, така че жп транспортът да е по-бърз, каза ресорният министър

11:59 | 14.08.23 г. 2

Реформата в БДЖ закъснява със 70 години, положението в държавните железници е трагично. Именно тези резултати и безхаберието са причина министърът на транспорта Георги Гвоздейков да смени ръководството на БДЖ. Това обясни той по "Нова телевизия". 

Министърът на транспорта обясни мотивите си да смени борда на директорите на "Холдинг БДЖ" и се извини на пътниците за трагичното положение  в железниците. „Хората не заслужават това отношение. Нека от днес да ни светва червената сигнална лампа, че това не може да продължава и не бива да позволяваме това да се случва“, каза той, коментирайки случаите на драстични влакови закъснения и изоставени пътници.

„Имам подозрения за всичко, но не мога в качеството си на министър да давам такива определения“, заяви Гвоздейков на въпрос има ли корупция в БДЖ.

До края на 2026 г. планът е да приключат всички инфраструктурни проекти, така че жп транспортът да е по-бърз. "Ползваме сериозен финансов ресурс от инструменти за инвестиции и не можем да покажем резултат. Положението е трагично.…Визията ми е стартиране на модернизацията отсега", заяви той.

По думите му подвижният състав трябва да се движи с максимална скорост 160 км/ч, което ще позволи разстоянието София - Пловдив да може да се изминава за един час. 

„Дистанцията от София до Бургас трябва да бъде изминато за 3,5 часа максимум. При максимална скорост 160 км/ч това е, което може да се направи и ще бъде успех. Ландшафтът не позволява по-висока скорост, подобряваме старите трасета. Където в момента се извършва ремонт, ограничението е 30 км/ч. Не търпя такова безхаберие и съм поел инициатива да започнем да подобряваме комфорта“, посочи Гвоздейков. 

Той уточни, че са изпратени писма до доставчиците на подвижен състав, за да осигурят такъв, дори и втора употреба, който е сравнително ново поколение, за да се модернизира наличният.

Европрокуратурата разследва усвояването на проекти от БДЖ, проверява изпълнителите, потвърди транспортният министър по повод разследването на Европейската прокуратура отпреди дни.

По думите му „някой си затваря очите за определени критерии“. „Възложител е НКЖИ, а изпълнителите са фирми, които създават консорциуми, защото не отговарят на изискванията. Някои от участниците фалират и възлагат дейности на подизпълнители. Резултатът е похарчени милиарди и няма направено нищо“, обясни ситуацията министърът.

Министърът коментира и казуса със закъснелите полети на Wizz Air, които оставиха стотици пътници по летищата това лято. Той каза, че е възложил проверка чрез Гражданска въздухоплавателна администрация, а мерки вече са предприети, предстоят и санкции. "Не сме налагали контрол, защото досега така е било изгодно, но след смяната на ръководството нещата се промениха", обясни той.

По темата за въздушна спешна помощ Гвоздейков отново повтори, че първият хеликоптер трябва да е наличен около 15 декември тази година. „В началото на септември на обучение заминават първата група от пилоти и инженери. В края на годината трябва да имаме лицензиран авиационен оператор и през януари 2024 г. да можем да извършваме медицинска услуга. През 2026 г. цялата страна трябва да разполага с въздушна медицинска помощ", посочи Гвоздейков.

Във връзка с новите санкци по пътищата министърът каза, че трябва да се покаже на обществото, че за нарушителите има безкомпромисни санкции. Подкрепям отнемането на автомобили на пияни и дрогирани шофьори. Аз съм "за" строги наказания, за да има дисциплина, а това е и превенция",каза транспортният министър.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 12:00 | 14.08.23 г.
fallback
Още от Транспорт и инфраструктура виж още