Той обясни, че когато релсите се нагреят при над 50-60 градуса, металът може да се разшири, а това може да доведе до изменение на оста на железния път.
"Има няколко технологии, не съм забелязал в България да я правят, но в някои държави релсите се боядисват в бяло, за да се намали конвенцията, да поглъщат по-малко топлина. Намаляването на скоростта в България е класическа процедура с цел да се гарантира безопасността", обясни експертът.
По думите му при по-големи разширения заради високи температури скоростта трябва да се намали с повече. „До 20-25% от скоростта може да бъде намалена при високи температури“, уточни инж. Апелян.
Според него българските железници са далеч от швейцарската точност, но се надява поне да отговарят на средните европейски параметри. Инж. Апелян обаче е на мнение, че това едва ли ще се случи след като няма хора, които да управляват процесите, „няма стратегии, визии, няма капацитет“.
Българските пътници трябва да разберат, че "тази железница, която се управлява по този начин доста години, няма потенциала да стане нещо различно", смята той.
Експертът съветва за начало някой да започне да контролира минималните стандарти на качество, които БДЖ има.
"Никой не контролира – държавата като регулатор трябва да си влезе във функциите. Един от механизмите, по който можем да достигнем подобрение на качеството, е през конкуренцията, да се увеличат железопътните оператори, за да може този сектор да се раздвижи по някакъв начин. Не виждам скоро някакви изгледи за подобрение в тази посока", не скри песимизма си транспортният експерт.
Може ли да се подобри железопътната услуга? Какви са възможностите на Националния план за възстановяване и устойчивост да се доставят влакове? Ще се промени ли железопътният транспорт след 2024 г., когато изтича договорът на БДЖ?
Гледайте още видеа в сайта на Bulgaria ON AIR.