Пътуващите към и в рамките на Европа тази година би трябвало да не са подложени на същите проблеми с полетите, както по време на миналогодишното лято на хаос, но по-високите цени на билетите изглежда ще останат непроменени, пише CNBC.
Авиационната индустрия изпадна в пълно безредие миналото лято, опитвайки се да увеличи операциите си след внезапните спирания на полети – и последвалите съкращения – предизвикани от блокадите заради Covid-19. Редица европейски авиолинии ограничиха продажбите на билети, отмениха полети и коригираха графиците си, след като някои летища наложиха таван на преминаващите пътници.
Но уникалните условия по време на миналогодишния хаос „до голяма степен са зад нас“, посочват от организацията Airports Council International (ACI).
Летище „Хийтроу“, най-голямото в Европа по обем пътници, съобщи, че е „добре подготвено да обслужи търсенето през летния пик“ тази година. От „Гетуик“, второто по големина във Великобритания, посочиха за CNBC, че „не се очакват същите проблеми, с които летищата се сблъскаха миналото лято“.
„Тази година летищата положиха изключителни усилия, за да координират и планират всички различни операции, налични на едно летище – да направят (…) всичко по силите си, за да сведат до минимум каквито и да е било проблеми за пътниците“, посочват от ACI в имейл.
Към момента целият европейски въздушен трафик е със 7,6% надолу спрямо предпандемичните нива, показват данни на организацията. Въпреки това пет европейски пазара – Турция, Кипър, Босна и Херцеговина, Гърция и Албания – са се възстановили напълно до стойностите на трафика от 2019 г.
Организацията за безопасност на въздушния трафик „Евроконтрол“ коментира за CNBC, че се готви за завишен трафик това лято, отбелязвайки, че дневно полетите през европейското въздушно пространство са на най-високите си нива от началото на пандемията насам.
Популярните дестинации обаче „винаги са податливи на непредвидени смущения“, посочват от „Евроконтрол“. Тук се включват и непредвидени метеорологични и индустриални фактори, които биха могли да се отразят на управлението на трафика.
Високи цени
Търсенето на въздушен транспорт изглежда се противопоставя на инфлационния натиск, като през май общият брой пътници в самолетите е нараснал с 16,2% на годишна основа, посочват от ACI. И това въпреки че цените на самолетните билети нараснаха от началото на пандемията насам, при това значително по-силно от инфлационния темп на Стария континент.
Тарифите за въздушен превоз са нараснали с 36% през май спрямо предходната година, показват още данните на ACI, докато инфлацията в еврозоната за същия месец е 6,1%.
„Смятам, че таксите трябва да са постоянно по-високи, отколкото бяха през 2019 г.“, коментира Александър Ървинг, анализатор за европейски транспорт на AB Bernstein.
„Авиолиниите ще трябва да платят за повече от въглеродните си емисии (…) плюс инфлационния елемент“, коментира още той и допълни, че пилотите, кабинният екипаж и наземният персонал искат по-високи заплати.
„Всичко това ще се окаже в тарифата накрая“, допълни Ървинг.
Увеличаващите се цени на билетите вероятно ще са от полза за нискотарифни превозвачи като Wizz Air и Ryanair, посочи още той. Това е така, тъй като потребителите запазват желанието си да пътуват, но е вероятно да се обърнат към ценово по-ефективни услуги.
Изпълнителният директор на Ryanair Майкъл Олиъри заяви миналата година в интервю за BBC Radio 4, че ерата на билетите за по 10 евро е приключила.
„Смятаме, че 40-те евро трябва да се доближат може би до 50 евро през следващите пет години. Така че средната тарифа (за билет, бел. ред.) от 35 паунда във Великобритания ще се увеличи може би до 42 паунда или 43 паунда“, каза той през август 2022 г.