fallback

И Boeing прогнозира удвояване на световния самолетен парк до 2 десетилетия

През 2042 г. в експлоатация при авиокомпаниите ще бъдат общо около 48 600 самолета, обяви американската компания

09:19 | 19.06.23 г.
Автор - снимка
Създател

Американският производител на самолети Boeing, както и по-големият му конкурент Airbus, очакват световният самолетен парк да се удвои в рамките на две десетилетия. През 2042 г. в експлоатация при авиокомпаниите ще бъдат общо около 48 600 самолета, обяви американската компания в Арлингтън. Маркетинговият мениджър на Boeing Дарън Халст смята, че тенденцията ще бъде към по-дълги самолети с повече места или по-тесни седалки. „Без подобно повишаване на производителността флотът ще трябва да бъде с около 20% по-голям през 2042 г.", каза той на онлайн конференция с журналисти в навечерието на предстоящото авиоизложение в Льо Бурже край Париж, което започва в понеделник (19 юни).

По принцип прогнозата на американската компания съвпада с тази на най-големия производител на самолети в света - Airbus. Преди няколко дни европейският производител прогнозира удвояване на световния флот до 46 560 самолета до 2042 г. Прогнозата на Airbus обаче включва само самолети с поне 100 места, докато Boeing отчита и малко по-малки регионални самолети. Това е основната причина общата стойност на американската компания да е малко по-висока, предава DPA. 

Производителят прогнозира, че теснофюзелажните самолети като 737 MAX или семейството A320neo на Airbus ще доминират в доставките – с 32 420 единици до 2042 г. Това търсене ще бъде стимулирано от нискотарифните превозвачи, които ще удвоят размера на сегашните си флотилии, заяви той. 

Индустрията търси подходящото задвижване 

Авиационната индустрия като цяло е изправена пред дълбоки промени, тъй като се стреми към въглеродно неутрални полети и освобождаване на въздушния транспорт от емисии до 2050 г. Решението бе взето от международната асоциация на индустрията IATA през 2021 г. Ръководителят на латвийската авиокомпания Air Baltic заяви наскоро: „Не можем да го приложим бързо. Можем да го направим само със структуриран подход. Но все пак смятам, че до 2050 г. може би не последната авиокомпания, но по-голямата част от пътническия въздушен транспорт ще бъде без емисии. Сигурен съм в това", каза Мартин Гаус.

Летенето все още е най-вредният за климата начин на пътуване. Най-голямото предизвикателство за индустрията е търсенето на оптимална задвижваща система без емисии. Както и при другите видове транспорт, съществуват основно три вида задвижване: електрическо, водородно и с течни горива.

Според Маркус Фишер от Германския аерокосмически център (DLR) електрическото задвижване е подходящо само за кратки разстояния или за малки самолети, тъй като настоящата технология на батериите не позволява повече. Хибридното електрическо задвижване, например в комбинация с горивна клетка, захранвана с водород, би могло евентуално да работи и за средни по големина и дестинации самолети.

Съществуват два подхода към водородното гориво: производство на електроенергия в горивни клетки и директно изгаряне в двигатели. Водородът обаче се транспортира трудно: Той трябва да бъде втечнен при температура от минус 253 градуса или да се съхранява под налягане до 700 бара, което е около 700 пъти повече от атмосферното налягане.

Зеленият синтетичен керосин, от друга страна, е лесен за транспортиране. Ето защо вече се обмисля производството му в райони, където може да се генерира много слънчева и вятърна енергия. За много маршрути на средни разстояния и всички маршрути на дълги разстояния все още не е възможно да се предвиди как двигателите, задвижвани с керосин, могат да бъдат заменени. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 09:19 | 19.06.23 г.
fallback
Още от Транспорт и инфраструктура виж още