От понеделник въздушното пространство над Германия ще се изпълни с военни самолети за почти две седмици, тъй като НАТО провежда най-голямото въздушно учение в историята на алианса (Air Defender) - демонстрация на сила след инвазията на Русия в Украйна преди повече от година.
В операцията, наречена Air Defender 23, участват повече от 20 партньорски държави и около 250 самолета, сред които американски и нидерландски самолети F-35 на Lockheed Martin Corp., както и разузнавателни самолети AWACS, единици за дозареждане във въздуха и дори транспортни самолети от японските ВВС, пише Bloomberg.
Започнало за първи път през 2018 г., учението се провежда на четири места в Германия, както и на по едно в Нидерландия и в Чешката република. Учението ще се проведе основно в три въздушни пространства в северната, източната и южната част на Германия, като ще се тества способността на военновъздушните сили да реагират на криза в Европа на фона на повишеното напрежение с Русия.
Пространствата за учения ще се използват само до четири часа на ден в различни часове и през това време коридорите ще бъдат затворени за гражданския въздушен трафик, съобщи НАТО. Търговските полети през германското въздушно пространство ще бъдат пренасочвани и леко забавяни, докато в небето се издигат изтребители, самолети за въздушен транспорт и наблюдение.
„Бих била много изненадана, ако някой лидер в света не признае какво показва това учение по отношение на духа на този съюз", заяви посланикът на САЩ в Германия Ейми Гутман на пресконференция. „Това включва и Путин“.
Deutsche Lufthansa AG заяви, че се подготвя за операцията. Картите на районите на ученията свидетелстват за увеличен брой военни полети в близост до възловите летища на авиокомпанията във Франкфурт и Мюнхен.
Учението се провежда в момент, когато военният съюз планира по-широкообхватна реконструкция на своята отбрана - въпрос, който стана още по-належащ след нахлуването на Русия в Украйна. НАТО планира да създаде нов модел на силите, който ще постави около 300 хил. военнослужещи в състояние на повишена готовност, както и възможности за актуализиране на бойните групи на източния фланг в бригади.
По-специално противовъздушната отбрана придоби ново значение за алианса в светлината на ракетните атаки на Русия срещу украинската гражданска и критична инфраструктура. Заедно с боеприпасите това е област, в която съюзниците от НАТО вероятно ще инвестират сериозно през следващите години – като една от поуките от руската война в Украйна.
Германия сериозно увеличи бюджета си за обществени поръчки за ново военно оборудване, включително в закупуването на изтребители F-35, които да заменят остарелите самолети.
Ето и по-важните въпроси и отговори, подготвени от Handelsblatt.
Какво представлява военното учение Air Defender?
10 хил. военнослужещи от 25 държави тренират разгръщането на въздушни сили от 12 до 23 юни. 250 самолета - транспортни и изтребители - ще излитат и кацат. Само САЩ ще прехвърлят повече от 100 самолета на германските летища.
Базовите летища за учението са Ягел/Хон в Шлезвиг-Холщайн, Вунсторф в Долна Саксония, Лехфелд в Бавария, Шпангдалем в Райнланд-Пфалц, Фолкел в Нидерландия и Каслав в Чешката република.
Интересът на страните към учението е голям; нахлуването на Русия в Украйна разбуди много политици. Целта е да се покаже, че зоната на алианса „може да бъде защитена бързо и ефективно", обоснова неколкократно мащабната маневра германският министър на отбраната Борис Писториус.
Има и една добра новина за гражданите: Няма да има тренировки през нощта и през почивните дни.
Защо учението на НАТО засяга гражданския въздушен трафик?
За целите на маневрите три големи зони над Германия са запазени изключително за военни самолети за няколко часа през делничните дни. Южната зона се простира приблизително над Бавария и Баден-Вюртемберг до Райнланд-Пфалц. Тя ще бъде затворена между 13:00 и 17:00 часа (местно време).
На север коридорът се простира от Долна Саксония и Шлезвиг-Холщайн до над Северно море. Тук военните искат да се упражняват между 16 и 20 ч. Третото въздушно пространство е в източната част на републиката над Мекленбург-Предна Померания и Балтийско море. То е затворено за търговски самолети между 10 и 14 ч.
По този начин големи части от въздушното пространство на Германия са засегнати от Air Defender. По време на периодите на ограничения авиокомпаниите се съветват да летят около засегнатите райони. От съображения за безопасност търговските самолети и военните самолети не трябва да се приближават твърде близо един до друг. Някои от войниците ще летят на повикване.
Проблемът е, че въздушното пространство над Германия вече е пренаселено дори и без военни учения. Особено в т.нар. горно въздушно пространство на височина над 7,5 километра има „задръствания“. Прелитанията се осъществяват основно на тази височина. От началото на 2022 г. те са се изместили сериозно към Германия поради затварянето на украинското въздушно пространство. Вторият ефект от войната в Украйна: дори и без Air Defender военният въздушен трафик над Германия се е увеличил, понякога с до 60%.
Какво означава Air Defender за гражданските полети?
След отпадането на всички ограничения за пандемията въздушният трафик отново нараства значително. Но в Европа все още има по-малко полети, отколкото преди кризата. Има твърде малко нови самолети, а производителите не могат да доставят навреме поръчаните поради липса на части и двигатели. Въпреки това небето вече отново е доста пренаселено. Всяко нещо, което нарушава нормалната работа, веднага има значителни последици.
Вярно е, че министърът на отбраната Писториус обеща въздействието на маневрата върху гражданската авиация да бъде възможно най-слабо. Но Писториус и федералният министър на транспорта Фолкер Висинг признаха в съвместно писмо, че въздействие ще има.
Европейският орган за контрол на въздушното движение „Евроконтрол“ предполага, че до 800 полета ще трябва да бъдат пренасочвани всеки ден. „Евроконтрол“ е изчислил последиците при няколко сценария. В най-лошия от всички случаи допълнителното закъснение може да достигне до 50 000 минути за един ден. При други сценарии ограниченията не са толкова сериозни.
Какво прави оценката на възможните последици толкова трудна: в авиацията всичко е строго обвързано с времето. Ако самолетите не са паркирани там, откъдето трябва да излетят отново на следващия ден, или ако екипажите липсват на място, защото са блокирани другаде, графикът на полетите много бързо се нарушава - дори напълно. Подобни ефекти на доминото трудно могат да бъдат смекчени предварително чрез подходящо планиране.
Пътниците трябва да бъдат подготвени за смущения още от понеделник. Особено засегнати могат да бъдат почиващите в Северен Рейн-Вестфалия. Това е така, защото лятната ваканция там започва на 22 юни - Air Defender приключва само един ден по-късно.
Как авиацията и политиката искат да си противодействат?
Въпреки че през последните седмици политиците и авиационната индустрия редовно обменят мнения за мащабната маневра, сред авиокомпаниите и летищата съществува известна несигурност как да се справят със ситуацията. Полетните планове все още се променят.
В същото време се правят опити за увеличаване на обхвата на излитанията и кацанията. Така например строгата забрана за нощни полети на много германски летища ще бъде облекчена. В Щутгарт въздушният трафик все още е разрешен до 2 часа през нощта. Във Франкфурт работното време е удължено до 24:00 ч., но само за полети, забавени поради маневриранто. Властите в Хамбург и Дюселдорф вероятно също ще бъдат по-благосклонни.
Какво могат да направят пътниците при проблеми с полетите?
При отмяна на полети поради военни маневри важи следното: пътниците имат право на заместващ транспорт или на възстановяване на разходите за билети, се посочва в портала за правата на пътниците във въздушния транспорт Flightright. По правило авиокомпанията трябва да предложи алтернативна връзка.
Ако това не се случи, пътникът може сам да потърси такава и да поиска възстановяване на разходите от авиокомпанията. Това важи и за случаите, когато като алтернатива е избран влакът. Ако алтернативната връзка е налична едва на следващия ден, авиокомпанията трябва да осигури и нощувка.
Клиентите обаче вероятно ще трябва да се справят без обезщетението по правото на ЕС, което е обичайно в много други случаи. Учението ще бъде класифицирано като извънредно обстоятелство (форсмажор), обяснява Клаудия Брош от Flightright: „Следователно има малък шанс да бъде изплатено обезщетение“.