fallback

Авиокомпаниите се радват на скок при приходите, докато летищата остават встрани от тренда

Спорът между летищата и превозвачите набира скорост, докато индустрията навлиза в пиковия летен период

10:01 | 04.06.23 г.
Автор - снимка
Създател

Покачващите се цени на билетите облагодетелстват финансите на авиокомпаниите по света, осигурявайки  им лекарство за икономическите рани, които им бяха нанесени по време на коронавирусните блокировки. Но макар индустрията да се възстановява с бързи темпове, летищните оператори крещят, че са пренебрегнати, пише Bloomberg.

Полетите ще бъдат много по-скъпи това лято, предупреждава American Express Global Business Travel, която анализира десетки хиляди клиентски трансакции относно международни полети до и от азиатски дестинации. Типичен полет от Ню Йорк до Хонконг в икономична класа сега е над два пъти по-скъп спрямо цените през 2019 г., и с почти една трета над миналогодишните полети.

Големите въздушни превозвачи, които се готвят за годишната среща на Международната асоциация по въздушен транспорт, се радват на бързо възстановяване. Цените на билетите бяха подкрепени от ограничения капацитет, докато фирмите навлизаха в пиковия сезон за полетите, а клиентите вече са нетърпеливи да резервират полети въпреки по-високите цени.

Собственикът на British Airways IAG SA отчете изненадваща тримесечна печалба миналия месец и повиши перспективите си за цялата година. Дубайските авиокомпании Emirates и Singapore Airlines отчетоха рекордни печалби, като австралийската Qantas е напът да последва примера им.

„Авиокомпаниите се облагодетелстваха необичайно от недостига на предлагане, което повишава цената“ на билетите, изтъква анализаторът на Bloomberg Intelligence Дениз Уон.

Междувременно летищата продължават да се борят с редица трудности, тъй като им липсва същата гъвкавост за повишаване на цените на таксите и тарифите, които са фиксирани, регулирани или договорени на търговска основа. Лондонското летище „Хийтроу“, основната база на British Airways, предупреди за продължаващи загуби и задържа изплащането на дивиденти на акционерите.

Летището в Дъблин също се бори с регулаторите и авиокомпаниите относно увеличението на таксите, които може да начислява на превозвачите. Ирландската нискотарифна компания Ryanair Holdings Plc, основен наемател на летището, редовно заплашва да напусне, ако разходите му скочат. Компанията също така намали присъствието си в Германия, като каза, че високите летищни такси там правят операциите неустойчиви на летища като Франкфурт.

Летищните оператори, от друга страна, казват, че разликата в състоянието възпира инвестициите, след като недостигът на персонал и други проблеми причиниха проблеми, които провалиха ваканциите на много пътници миналото лято. От разширения на терминали до разширения на пистите, електрификация и инсталиране на модернизирани сканиращи устройства - летищата продължават да наливат ресурси в своите съоръжения.

Полетите от и до Азия започват да стават все по-скъпи, докато тамошните икономики се отварят отново за туристи след коронавирусните ограничения. Източник: AEGBT/Bloomberg

„Рязкото увеличение на цените на самолетните билети възпрепятства възстановяването на цялата авиационна екосистема“, посочват от Airports Council International Asia-Pacific, търговска група, представляваща 132 компании в 623 съоръжения в Азия и Близкия изток. Много от нейните членове са загубили пари в продължение на 10 последователни тримесечия.

Групата заяви, че иска от превозвачите да „упражняват отговорно и справедливо“ определянето на цените, което подкрепя възстановяването на пътуванията и интересите на потребителите.

Авиокомпаниите получиха по-силна финансова подкрепа по време на пандемията и сега имат свободата бързо да повишават цените. Генералният директор на IATA Уили Уолш лобира яростно, за да предотврати ситуация, при която увеличаването на тарифите да застраши тяхното възстановяване.

Летище „Хийтроу“ междувременно потърси подкрепа от Британската служба за гражданска авиация за повишаване на таксите, заявявайки, че всички по-високи разходи не трябва да се поемат от пътниците, а вместо това да се споделят между авиокомпаниите и летището. Критиците на по-високите такси, като Virgin Atlantic, казаха, че подобен ход ще бъде от полза само за основно чуждестранните акционери на летището и представлява лоша сделка за потребителите и авиокомпаниите.

Спорът между летищата и авиокомпаниите се развихри миналата година, когато операторът на „Хийтроу“ наложи таван от 100 000 заминаващи пътници на ден през по-голямата част от летния график на фона на липсата на работници. Този ход си навлече гнева на авиокомпаниите, включително на Emirates, която лети с около половин дузина машини Airbus A380 до столицата на Обединеното кралство всеки ден, и заяви през юли, че летището „избра да не действа, да не планира, да не инвестира“.

„Винаги има малко напрежение между двете страни, което е типично за отношенията доставчик-клиент“, изтъква Мейбъл Куан, управляващ директор на консултантската компания Alton. Авиокомпаниите са „много мощен клиент от гледна точка на преговорите“, а увеличенията на таксите „са политически и социално чувствителни“, добавя тя.

Летищата също така генерират приходи от търговски наеми, реклама и други артикули, често зависещи от обемите, които варират по време на глобалното възстановяване. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 10:03 | 04.06.23 г.
fallback
Още от Транспорт и инфраструктура виж още