fallback

Сделката на Lufthansa за ITA предвещава още сливания на европейски авиокомпании

По-малките авиокомпании, които не бъдат погълнати от гигантите Lufthansa, Air-France-KLM и ITA, са изправени пред риск да изчезнат

08:58 | 03.06.23 г.

Придобиването от Lufthansa на миноритарен дял в работещата на загуба италианска авиокомпания ITA дава нова инерция на вълната от консолидации на фрагментирания авиационен пазар в Европа. Възможно е още национални авиокомпании от средния сегмент да бъдат придобити, пише Ройтерс.

Ходовете на германската компания ще бъдат следени внимателно, за да се прецени дали може да направи рентабилен наследника на Alitalia през идните години. С това тя може да подготви почвата за големи авиокомпании да придобиват други национални авиопревозвачи, които са станали плячка на конкурентите.

„Това е още едно доказателство, че консолидацията в европейската авиационна индустрия продължава и според мен е необходима“, коментира главният изпълнителен директор на Lufthansa Карстен Шпор относно сделката миналата седмица.

„Успехът зависи от мащаба и способността да се комбинира силата на нашите операции под един покрив“, допълни той.

Португалската авиокомпания TAP, която беше спасена от правителството по време на пандемията, и скандинавската SAS се опитват да излязат от процедури по обявяване на фалит, но изпитват затруднения да се конкурират с нискотарифни авиокомпании като Ryanair и Wizz Air.

Lufthansa, Air France-KLM и собственикът на British Airways IAG положиха основите за потенциални оферти за TAP, докато португалското правителство се стреми да я продаде.

„Има много други авиокомпании, които са тук, само заради необходимостта да има флагмански национален авиопревозвач и техният живот вероятно е доста труден“, коментира анализаторът на авиационната индустрия Джеймс Халстед, управляващ партньор в Aviation Strategy.

Анализатори твърдят, че през идните години пазарът ще остане разделен на два сегмента – трите големи авиокомпании, съставляващи Lufthansa, Air France-KLM  и IAG, които купуват по-малки национални авиопревозвачи, и нискотарифни гиганти като Ryanair.

„Сделката между Lufthansa и ITA е операция, която следва логиката на последните 25 години в света на авиацията в Европа, която включва засилване на интеграцията на тези регионални-национални авиокомпании“, коментира Андреа Джуричин от TRA Consulting.

Данни на компанията му показват, че през 2018 г. водещите пет авиокомпании в Европа, включително Lufthansa и Ryanair, са контролирали около 50% от пазара, а в САЩ, където операторите консолидираха по-рано основните авиокомпании, те имат дял от 86%.

Анализатори предупреждават, че авиокомпаниите, които не бъдат погълнати от трите по-големи групи, са изложени на по-голям риск от всякога просто да изчезнат.

„Те няма да могат да растат като останалите и следователно ще изгубят дял и привлекателност и ще куцукат, докато умрат“, отбелязва Халстед.

Сделката на Lufthansa и други като придобиването от Korean Air Lines на Asiana Airlines ще бъдат горещи теми на ежегодната среща на Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) в Истанбул следващата седмица.

Нелесен подвиг

Но вдигането на крака на замираща авиокомпания не е лесен подвиг, особено докато нискотарифните авиокомпании продължават бързата си експанзия на пазари като Италия и Източна Европа.

В момент, когато цената на въглеродните емисии расте, а полетите стават по-скъпи, анализатори казват, че нискотарифните авиокомпании ще стават по-привлекателни за потребителите, което ще направи задачата на големите компании да спасяват изпитващи затруднения компании на средно ниво по-трудна.

Натискът върху европейските авиокомпании да използват устойчиви авиационни горива, които са до пет пъти по-скъпи от обикновеното гориво, вероятно ще накара внимателните в разходите си потребители да се обръщат по-често към нискотарифни конкуренти, казват анализатори.

В случая с ITA най-голямото предизвикателство за Lufthansa ще бъде да се конкурира с пазарния дял от почти 40% на Ryanair в Италия, третия по големина пазар, и да предложи достатъчно конкурентно предимство при полетите на средни и дълги разстояния.

Натискът в Източна Европа също нараства, тъй като Ryanair поглежда към растящите икономики и пазарен дял в региона в битка с унгарската Wizz Air.

„В Полша сме много преди местната авиокомпания LOT и очакваме това положение да се запази известно време, продължаваме да растем в Чехия и в много други източноевропейски страни и виждаме повече възможности там“, каза главният финансов директор на Ryabair Нийл Сорахан през май.

Въпреки това италианското правителство смята сделката с Lufthansa за единствения път напред за ITA след години на загуби и провалени усилия за реформиране на Alitalia.

„Перспективата да останеш сам на пазар като авиацията е чиста илюзия. Националният интерес със сигурност ще бъде защитен“, заяви италианският министър на икономиката Джанкарло Джорджети миналата седмица.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 08:59 | 03.06.23 г.
fallback
Още от Транспорт и инфраструктура виж още