Николета Додова е сред растящия брой недоволни клиенти на авиокомпании. След като купила билети на майка си и племенницата си от Швеция за Македония миналата година, полетът им бил отменен и те в крайна сметка се озовали на летище на два часа разстояние. Тя все още чака компенсацията си, пише Ройтерс.
Официални данни от регулаторни агенции показват, че жалбите срещу авиокомпании са достигнали или са приближили рекордни нива в страни като Канада и Германия през миналата година, откакто ограниченията заради COVID-19 бяха отменени и пътуванията бяха възобновени.
Растящият брой на споровете между пътуващи и авиокомпании в глобален план водят до приемането на нови закони и до призиви за по-строго прилагане на съществуващите правила за защита на клиентите.
„Ако те (авиокомпаниите) не са платили, не спазват закона. Те трябва да носят отговорност“, казва Додова.
Затягането на правилата за компенсации може да се прибави към натиска върху самолетните билети от растящите разходи за енергия, труд и други.
Само компенсациите, платени от Lufthansa, са нараснали до 331 млн. евро през 2022 г. спрямо 25 млн. евро през 2021 г., съобщи германската авиационна компания.
Канада обсъжда въвеждането на законодателни мерки, а американските власти пишат нови правила, Европейският съюз настоява за по-строго прилагане на съществуващия си режим.
Натискът за действие нараства, тъй като летните пътувания се очаква да достигнат рекордни нива в някои региони тази година след дългите опашки на летищата и купищата чакащ багаж миналото лято.
Авиокомпаниите се опасяват от миш-маш от противоречащи си правила и искат отговорните за услуги извън техния контрол в индустрията да помогнат при поемането на разходите за компенсации.
Европейската авиационна група Airlines for Europe (A4E) съобщи, че компенсациите се превръщат във все по-голямо бреме и съществуващите правила оставят възможност за твърде много интерпретации. Тя призовава за реформиране на законодателството.
По-високите цени на билетите помагат на авиокомпаниите да компенсират разнообразните растящи разходи, но „в интерес на авиокомпанията е да запази удовлетвореността на пътниците, дори ако има нарушения“, казва авиационният анализатор Джеймс Халстийд.
Lufthansa съобщи в комюнике, че няма списък с неудовлетворени жалби на клиенти и че компенсациите обикновено се изплащат в рамките на постановените седем дни, които се прилагат за авиокомпании, действащи в Европа.
Международната асоциация за въздушен транспорт (ИАТА) призова правителствата да помогнат за предотвратяване на фрагментираните регулации и да подобрят услугите „вместо да нарочват авиокомпании, както при последните предложения в Канада и САЩ“, заяви генералният директор Уили Уолш.
Канада настоява за споделена отговорност, като предоставя нов достъп до данните за представянето, които авиокомпаниите могат да използват, когато преговарят по споразумения за услуги с летищата, заяви транспортният министър Омар Алгабра.
Някои адвокати на потребителите са съгласни с Додова, че правилата не се прилагат надлежно.
„Законът не е проблем“, казва Джон Оберлин-Харис, пътник на British Airways, който все още чака компенсация, почти една година след като заради отменен полет пропуснал връзка до летище Хидерабад в Индия и се наложило да се върне в Англия.
British Airways съобщи, че работи изключително усърдо за разрешаването на случаите навреме, когато постъпят оплаквания. Британският закон посочва кога се дължи компенсация в зависимост от това дали забавянето е било по вина на авиокомпанията.
В Швеция национална организация за спорове на потребителите реши през март, че Додова трябва да получи компенсация от 800 евро от унгарската нискотарифна авиокомпания Wizz Air. Авиокомпанията съобщи, че поддържа връзка с нея и полага усилия да подобри обслужването на клиенти.
Рекордни жалби
Жалбите на пътуващи задръстват съдилища и регулаторни агенции в Германия, Великобритания, Канада и САЩ.
В Германия арбитражният борд във федералното министерство на правосъдието, който посредничи между потребители и авиокомпании, съобщи, че се занимава с 46% повече жалби, отколкото пред 2019 г. преди пандемията.
Германски съдилища съобщават за ръст с около 40% до над 70 хил. случая с жалби на пътуващи през миналата година.
Представител на индустрията заяви, че авиокомпаниите в Европа губят по-големия дял от тези битки.
Във Великобритания съдебните решения срещу авиокомпании са нараснали до над 4,5 млн. паунда, съобщи регулаторът Which?, като се позова на официален регистър на присъдите през март.
В САЩ министерството на транспорта отчита ръст на жалбите на пътници срещу авиокомпании с 55% през 2022 г.
САЩ пишат правила, които ще бъдат предложени до края на годината, като те изискват от авиокомпаниите да компенсират пътници за дълги забавяния или отлагане на полети в техен контрол.
След две последователни лета на хаос по летищата американските авиокомпании правят всичко възможно да предотвратят мащабни нарушения на полетите това лято на фона на растящото търсене.
На север от границата Канадската транспортна агенция, която е квазисъдебен трибунал, отговорен за прилагането на съществуващите изисквания за компенсиране на пътниците, има рекордните 47 хил. жалби. Те са толкова много, че Канада иска да налага на авиокомпаниите такса, ако не предадат неразрешени жалби на агенцията.
В Европа посредници като AirHelp, които помагат на потребители да получат компенсация, набират голяма популярност. AirHelp съобщи, че активните жалби са около три пъти повече през 2022 г. спрямо 2019 г. и че броят им може да нарасне заради очакваните стачки това лято, съобщи главният изпълнителен директор на AirHelp Томаш Павлижин.
Авиокомпаниите не са склонни да плащат сметката за случаи, които не са тяхна вина.
ЕС отдавна гневи авиокомпаниите с обхватното си законодателство в защита на потребителите, което предлага компенсация до 600 евро за забавени полети от три часа нагоре или за отменени полети.
„Като пътник всичко, което знам, е, че авиокомпанията е отменила полета ми“, казва Джеф Морисън, председател на Националния съвет на авиокомпаниите в Канада, който представлява и Air Canada.
Морисън заяви, че разходите за пътувания по въздух в Канада може да нараснат значително заради нови такси и изискванията за компенсация.