Рязко покачване на разходите за българския транспортен сектор заради негативните ефекти от пакет „Мобилност I“ отчита Камарата на автомобилните превозвачи в България (КАПБ) в съобщение до медиите.
Според организацията загубата на доход в резултат на празни курсове и връщане на превозното средство в държавата по установяване се увеличава със 79% до 476 млн. евро.
ОТ КАПБ изтъкват още, че разходите за настаняване, паркинг и ТОЛ такси са нараснали с 87% в резултат на прилагането на разпоредбите на пакета. Междувременно административните разходи скачат със 104 на сто, докато разходите за гориво се увеличават с 40%, което се равнява на 217 млн. евро.
Нараства и нуждата от допълнителни превозни средства и наемане на още персонал, за да могат транспортните компании да поддържат определени нива на рентабилност и да поемат курсовете на задължително връщащите се превозни средства.
Задълженията за връщането на превозното средство на всеки 8 седмици в държавата по установяване, както и задължителната почивка между два каботажни цикъла, ограничават допълнително предоставянето на международни транспортни услуги, като не само не запазват, но и връщат крачка назад либерализацията на сектора, изтъква КАПБ.
По време на съдебните заседания, свързани с пакет ‚Мобилност I“, през последните два дни няколко пъти се повтори тезата, че пазарът е отворен и компаниите могат да пререгистрират фирмите си в друга държава от Европейския съюз. Това разкри истинската цел на пакет “Мобилност I” - прехвърляне на данъците и осигуровките на транспортните компании от Източна Европа в страни от Централна и Западна Европа, изтъкват от браншовата организация.
„Битката, която българските превозвачи започнаха още преди приемането на промените и продължават косвено чрез делата, заведени от българската държава, се пренесе в съдебната зала, в която ясно си пролича, че под призива за европейска солидарност и равно третиране се крие европейско лицемерие, което цели унищожаване на източноевропейския транспортен бранш“, посочват още от КАПБ.
Според организацията делата, заведени от България, са три и те са свързани със задължението за връщане на превозното средство на всеки осем седмици в държавата по установяване; организиране на работния процес по начин, позволяващ на водачите да се връщат на всеки 4 седмици в държавата, в която е техния постоянния адрес и/или в експлоатационния център по установяване на дружеството, в което работят; специфичните правила за командироване на водачите, които са напълно неприложими и увеличават административната тежест и забраната за прекарване на нормална седмична почивка на борда на превозното средство при липса на адекватна инфраструктура в цяла Европа, което задължава водачите да паркират на места, които застрашават техния живот и живота на участниците в движението.
Димитър Димитров, изпълнителен директор на КАПБ, припомни, че 91% от транспортните компании в България притежават между 1 и 10 превозни средства. Изискванията по пакет “Мобилност” практически ще изхвърлят тези оператори от пазара, защото те стават неконкурентоспособни. Изискванията са дискриминационни и не са наложени на база анализ на транспортния сектор и неговите характеристики. Резултатите го доказват – криза за водачи, която засяга цяла Европа, покачване на цените, празни курсове, които се отразяват върху въглеродния отпечатък, разхода на гориво и цената на стоките и услугите, изтъкват от КАПБ.