Проверките
По повод поисканите от прокуратурата проверки на участък от АМ "Хемус" арх. Шишков обясни, че след като е започната преписка в прокуратурата, то съмненията са, че има по-малко асфалт. „Въпросът е в каква част от трасето и какво е количеството на асфалта. Нямам притеснения за критиките, а за състоянието на пътищата", коментира министърът.
Арх. Шишков обясни, че Агенция „Пътна инфраструктура“ ще сключи договор с фирма, която ще сканира изграден път, за да провери какво количество асфалт е вложен при изграждането например на Северна скоростна тангента. Той се надява, че по този начин ще се изясни какво е състоянието на пътищата, за се ремонтират по-лесно.
Тол таксите
Министърът посочи, че увеличението на тол таксите е отложено, за да се направи финансов алгоритъм, за да е по-справедливо събирането им, като целта е да влязат повече средства в бюджета за поддържането на пътната инфраструктура. Той обърна внимание, че по пътищата в страната се движат повече български превозвачи, „които прекарват с камионите си хранителни продукти и всякакви други стоки за вътрешно потребление“, и е важно за тях да има облекчение.
„Ще намерим алгоритъм от колко километра нагоре цената да е една, а след колко километра – друга, посочи арх. Шишков и потвърди, че в министерството са на финала на този анализ. – Ще предложим такси на няколко стъпала, така че да е по-справедливо. Ако не вдигнем тол таксите, поддръжката на пътищата и развитието им като инфраструктура няма как да се случи“.
По думите му тепърва ще се правят калкулации какви средства ще постъпят от винетки. Министърът съобщи, че преди дни става ясно, че за първи път се събират повече пари от тол такси, отколкото от винетки. Иван Шишков смята, че досега тежкотоварните автомобили са плащали относително по-малък дял, въпреки че амортизират пътищата повече.
Строителството на пътища
Служебният министър настоява да се намери начин за справедливо плащане. Той се надява, че ще се намери друг икономически механизъм още преди самото строителството на пътища и един от тях е като се дават магистралите на концесия. Шишков подчерта, че тогава качеството им ще е по-добро, а „по този начин ще има и пари за други дейности и да не се разчита само на бюджета“.
Защо след възлагането на текущ ремонт на пътищата се налага да се инвестират повече средства в поддръжката им? Къде ще се изграждат сто нови километра от магистрала, за които има вече подробен устройствен план? Има ли готовност да се пусне движението по АМ "Европа" през май, въпреки забавянето на строителството? Къде ще се облекчи движението по пътищата през пролетта? Откъде идват политическите атаки към регионалния министър и от пътни експерти за пътната безопасност? Къде започва подмяна на мантинелите?
Гледайте още видеа в сайта на Bulgaria ON AIR.